Skapa egna varningar i Google Analytics

BBO | 2011-08-21 | Analys

Vad som är väldigt användbart i Google Analytics är möjligheten att skapa egna varningar, speciellt händigt för dig som sköter flera konton i analytics eller för dig som helst helt undviker analytics men vill få reda på när något händer. Genom att skapa egna varningar kan vi enkelt övervaka våra konton när något ovanligt sker. Kanske vi har tappat över 50% av vår organiska söktrafik, omvandlingsfrekvensen för mål 1 har sjunkit med över 80% etc etc. Sådant går enkelt att övervaka när man skapar egna varningar.

För att skapa en varning behöver du i Analytics först navigera in på en profil. När du befinner dig på instrumentpanelen ser du förhoppningsvis ute i vänsterspalten en länk med texten ”Upplysningar” – klicka på den. Här kan vi nu välja att skapa en ny varning. Så klicka på skapa ny varning.

Om du har navigerat rätt så kan du nu ställa inställningarna för din varning. För att t ex då skapa en varning som upplyser oss om att den organiska söktrafiken har sjunkit med X % så kan du använda följande inställningar.

Varningsnamn: Välj själv 😉
Period: Dag
Skicka ett e-postmeddelande när denna varning aktiveras
Det här gäller: Medium
Villkor: Matchar exakt
Värde: Organic
Varna mig när: Besökare
Villkor: % minskningar med mer än
Värde: 70% – Ange någon nivå du känner dig bekväm med. Få hade nog faktiskt varit bekväma om så mycket som 30% av det organiska sökresultatet försvann över en dag. 70% kan snarare användas för att se ifall man råkat ut för en generell bestraffning eller om man råkat deindexerat hela webbplatsen.
Jämfört med: Samma dag föregående vecka.

Tyvärr går det inte att exportera varningar men här kommer några screenshots på varningar jag använder.

Ovanligt låg söktrafik på viktiga sökord.

 

Ovanligt låg trafik från adwords.

 

Ovanligt låg trafik från kampanj.

Finns det någon speciell varning du vill sätta upp men inte riktigt har klurat ut hur? Skicka oss din fråga!