3 X så effektivt länkarbete i Gmail

Skribent:

2014-02-28 14:33
Sökmotoroptimering

Om man dagligen arbetar med Gmail för att nå ut till potentiella samarbetspartners och resurser för att nå länkar när man arbetar med sökmotoroptimering (SEO) så kan det i perioder bli väldigt många mail. Snabbt blir alla nya och pågående diskussioner svåra att överblicka.

Med den här blogg-posten så vill vi presentera tre verktyg som kan underlätta i din vardag när du arbetar i Gmail. Spara tiden det tar att skriva repetitiva mail, knyt an närmare till din mottagare och följ upp dina insatser enklare.

Boomerang

Arbetar man med mail för att nå ut till samarbetspartners och resurser så inser man snart att ungefär vart tionde mail man skickar så får man 1 svar. Därifrån får man ytterligare 2 svar om man faktiskt påminner personen i fråga.

Boomerang erbjuder på ett exemplariskt sätt möjligheten att följa upp vilka som inte har svarat genom att återföra och markera mail till inkorgen efter en satt tid. Vips så har du full kontroll över vilka mail som saknar respons och där du enkelt kan följa upp och påminna mottagaren om det ack så värdefulla samarbetsförslaget.

Utöver den huvudsakliga funktionaliteten ovan så finns det fler andra finurliga sätt att arbeta med Boomerang. Bland annat så kan man välja att planera när ett mail skall gå iväg. Kanske får du bättre konvertering om du skickar mail en given tid, när du inte fysiskt kan sitta och jobba precis då. Man kan även använda Boomerang för att rensa i sin inkorg och schemalägga inkomna så att de dyker upp en given tid när du vill/kan svara på dom ( också perfekt för er som arbetar efter Inbox Zero).

Sist, men inte minst så finns det även funktionalitet i Boomerang som kan övervaka om ett mail blivit öppnat eller ej. Något som också går att använda som en signal om du vill lyfta upp ett mail i din inkorg likt ovan.

Vill du bara få tillgång till den sista funktionaliteten så är Email Track från Yesware ett alternativ.

Boomerang

 

Canned responses

Många, många mail man skickar i en kampanj är likvärdiga i innehåll och utformning och ofta är de anpassade efter en given kampanj. Arbetet bli snabbt väldigt repetitivt och ineffektivt.

Istället för att skriva ett nytt mail vid varje utskick eller att klippa och klistra från externa dokument så kan vi underlätta processen genom att använda funktionen Canned responses (standardsvar). Vet vi att vi kommer skicka ut ett visst mail återkommande så kan vi enkelt definiera ett mail som vi enkelt kan använda gång på gång.

Funktionen Canned responeses (eller standardsvar hittar du i Gmail Labs under inställningar).

Canned responses
Rapportive

Rapportive är tredje sista verktyg för dig som jobbar mycket i- och med Gmail. Bakgrunden till varför du skall använda Rapportive är för att du med hjälp av verktyget enkelt kan anpassa eventuella mail, exempelvis mallar från Canned responses snabbt och enkelt.

Så snart du har fyllt i mottagarens namn i mottagarfältet så får du i högerspalten upp all relevant information som  Rapportive hittar. Inklusive kort information om dig och aktiviteter i social media. Väldigt enkelt så kan man alltså lyfta fram information som man kan använda för att ge ett mail kontext, ett som annars skulle vara något opersonligt om det är 100 % mallbaserat.

Rapportive

 

 

Diskutera i sociala medier!