Experten tipsar – så annonserar du bäst på Facebook Messenger

Skribent:

2018-10-24 16:37
Annonsering (PPC)

Facebook Messenger är den största kommunikationstjänsten i de flesta åldersgrupper, det visar undersökningen Svenskarna och Internet 2018. Till kommunikationstjänstens stora användarskara hör förmodligen din målgrupp. I det här inlägget reder vi ut vilka annonstyper som finns och frågar Facebook-proffset Thomas Van Loo om det är värt att satsa på annonsering i Messenger.

Svenskarna föredrar Facebook Messenger

Undersökningen Svenskarna och Internet visar att Facebook fortfarande är det mest omtyckta sociala mediet, men ändå har det dagliga användande av plattformen stagnerat. Bland yngre har det till och med blivit mindre vanligt att använda Facebook varje dag. Av tjänsterna som Facebook erbjuder är det bara Messenger som används lika mycket som tidigare år.

 

I undersökningen var Facebook Messenger absolut störst bland meddelandetjänsterna, som 64 procent av deltagarna sa sig använda. Det ska jämföras med Skype som 48 procent av deltagarna använde och WhatsApp som användes av 32 procent. Även när undersökningen delade upp deltagarna efter ålder var Messenger den mest använda tjänsten, undantaget bland deltagare i åldrarna 76 år och äldre. Seniorerna föredrar nämligen Skype.

 

Så kan du annonsera på Facebook Messenger

Om du hör till majoriteten av svenskarna använder du alltså Messenger, i så fall har du kanske redan stött på annonsering i någon form. Låt oss gå igenom alternativen som finns: annonser på Messengers startsida, sponsrade meddelanden och klick till Messenger som call-to-action.

Annonser på Messengers startsida

Annonserna som dyker upp på Messengers startsida påminner på många sätt om de du ser i ditt vanliga Facebook-flöde. Generellt visas en eller flera bilder tillsammans med en call-to-action. Den som klickar på din CTA kan tas antingen till din hemsida, app eller annan destination. Till exempel kan du skicka personer till ett chattfönster i Messenger (mer om klick till Messenger kommer senare).

Sponsrade meddelanden

Det andra alternativet är att skicka annonsering som sponsrade meddelanden direkt till inboxen . Du kan du skicka erbjudanden, kampanjer och information som är särskilt anpassad efter de som ditt företag redan har haft kontakt med på Messenger. Du kan sortera mottagare efter exempelvis geografiskt läge och göra meddelandet personligt genom att automatiskt inkludera mottagarnas namn. Ett enkelt exempel på ett sponsrat meddelande är texten ”Hej Sara! Vill du få koll på det senaste inom friidrotts-EM?” i kombination med en bild och en knapp som leder till din sportsajt.

Klick till Messenger som CTA

Det här är egentligen inte en sorts annonsering, snarare ett sätt att inleda en konversation med nya och befintliga kunder. Du kan använda funktionen click-to-messenger när du annonserar på Instagram eller Facebook för att leda besökare till ett samtal i Messenger. Samtalet kan skötas av din kundtjänst eller av chatt-botar av varierande komplexitet. I Facebooks egna exempel hjälper chatt-assistenten Kian till att jämföra bilar och i chatten med flygbolaget KLM kan användaren få hjälp att hitta flyg och läsa roliga fakta under väntetiden.

Så tycker experten om annonsering i Facebook Messenger

Det finns alltså flera sätt att använda Messenger för att nå ut med ditt budskap. Men är det värt att satsa? Thomas van Loo är vår Head of Customer Success och han har riktigt bra koll på Facebook-annonsering. Han menar att Messenger är en jättebra placering för de flesta företag, men att det finns några saker som är värda att tänka på innan du skapar din kampanj. Till exempel att annonsering i Messenger inte fungerar speciellt bra för att hitta en ny målgrupp som inte känner till ditt varumärke och produkt.

 

– De flesta använder Messenger för att hålla kontakten med de närmaste vännerna, och annonsering från ett okänt varumärke kan upplevas lite störande och kränkande.

Thomas påpekar att du inte kan använda länkar i beskrivningstexten vid annonser på Messengers startsida.

– Om du skapar en kampanj med en länk i beskrivningen som du också kör på Facebook-flödet, se till att skapa ett separat ad set för Messenger där du justerar beskrivningen i annonsen och tar bort länken.

 

När du använder ”skicka meddelande” som call-to-action tycker Thomas att det ska finnas en tydlig anledning till varför användaren ska interagera med dig.

– Till exempel om ni har en B2B-programvara där användaren kan få tillgång till en demo. Då kan det vara jättebra att börja med en konversation i Messenger för att matcha rätt tjänster. Om du däremot driver en webbshop som säljer produkter är det nog bättre att skicka besökaren till din webbplats, snarare än att de ska chatta med dig.

 

Konversationer är tvåvägskommunikation. Därför menar Thomas att du måste avsätta resurser för att snabbt kunna svara i chatten.

– Grundfunktionen är ju att två personer chattar med varandra, men det finns en del smarta verktyg för att automatiskt skicka svar på de vanligaste frågorna och starta konversationen utan att respons krävs omedelbart. Dels några enklare funktioner inbyggda i Messenger som man kan skapa där, men om man vill ha mer av en konversation så krävs att man lägger in kod externt. Det finns tjänster som löser det utan utvecklare, till exempel I AM POP.

 

För att sammanfatta är Facebook Messenger en plattform som svenskarna flockas till och som passar för annonsering för de flesta företag. Även om den kan utformas på olika sätt. Är du nyfiken på hur du kan använda potentialen på bästa sätt, hör av dig till oss!

 

 

Diskutera i sociala medier!