Bonnier MatchAds

Skribent:

2015-07-20 13:55
Annonsering (PPC)

En uppstickare till AdWords display-annonsering har på senare tid kommit mer och mer på tapeten – MatchAds, ägt av mediekoncernerna Bonnier, NTM, Gota med teknikbolaget Cxense i ryggen. Tillsammans innehar de en produktportfölj större svenska sajter med över 8 miljoner unika besökare/vecka inom en rad genre.

Annonsörer budar på sökord via RTB (real-time-bidding) som sedan matchas med lämpligt innehåll i nätverket. Geo-styrda kampanjer går även att köpa via MatchAds och debitering sker endast när någon väljer att klicka på text, bild eller kombo-annons.

Vad är då fördelen med att välja MatchAds framför AdWords display?

Den mest uppenbara fördelen är ur ett kontextuellt perspektiv där annonsörer kan synas på så kallade ”premiumsajter” med kvalitativt och relevant innehåll med många besökare.

Går inte detta att åstadkomma idag via GDN (Google Display Network) tänker ni då. Jo, till viss del via managed placements där annonsören själv väljer sajter att visa annonser på. Nackdelen är att alla sajter inte finns i detta nätverk, varmed MatchAds blir ett bra komplement för den svenska marknaden.

Att sätta upp kampanjer fungerar på liknande sätt som i AdWords, där uppsättningen, inriktningar, bud och matchtyper även här avgör hur väl målgruppen nås.

Vill ni komma igång med MatchAds? Tveka inte att kontakta oss.

 

Diskutera i sociala medier!