Carl-Gustav Öberg pratar SEO i podcasten Digital Marknadsföring

Skribent:

2017-12-14 14:19
Content, Sökmotoroptimering

Vår SEO-expert, och en av Be Better Onlines grundare, Carl-Gustav Öberg gästade Tony Hammarlunds podcast Digital Marknadsföring. Carl-Gustav berättade bland annat om Mobile Index som börjat rullas ut av Google och förväntas vara fullt utrullat under 2018.

 

Vad innebär detta? Tidigare kunde du få ett sökresultat när du googlade på mobilen och ett annat när du googlade på din dator. I och med implementationen av Mobile Index kommer Googles sökresultat att vara detsamma oavsett vilket enhet du använder när du gör din sökning. Googles spindlar, som analyserar och värderar din webbplats, kommer att ta hänsyn till innehåll, teknik, struktur och användarupplevelse på mobilversionen av din webbplats – och inte på desktopversionen. Mobile first!

 

Han passar även på att ge ett SEO-tips till Tony Hammarlund och alla andra podcastare och säger att de inte får missa att se till att skapa textbaserat content utifrån innehållet i podcasten för att bli sökbara på de ämnen som diskuteras i avsnittet.

 

I podden pratar Carl-Gustav även om missuppfattningen och det lilla korn av sanning som ändå finns i SEO-myten att hur ju fler personer som klickar på dig i sökresultatet har inverkan på hur din webbplats rankas. Det är helt enkelt inte sant. Men, det finns ett uns av sanning eftersom besökarens beteende efter att de klickat sig in till din webbplats påverkar din ranking. In och lyssna hur!

 

Här kan du lyssna på avsnittet av podcasten Digital Marknadsföring som Carl-Gustav gästar.

 

Här kan du läsa fler blogginlägg om Sökmotoroptimering:

Hur lång tid tar det att ranka på Google?
Lär dig SEO på 7 dagar
SEO á la Scandinavia
Utforma en vinnande SEO-strategi

 

Diskutera i sociala medier!