Därför är kunskap makt i annonsering online

För oss som jobbar med annonsering online är målet ofta att hålla nere dina kostnader och maximera din försäljning. Eftersom vi vill visa på mätbara resultat ser vi till antalet konverteringar. Med det menas hur ofta besökare gör något du vill att fler ska göra på din webbplats. Men vad är det värt att betala i annonsering per konvertering? För oss är det viktigt att få svar på den frågan, för att skapa så bra resultat som möjligt för dig. Läs vidare för att ta reda på varför!

Därför spårar vi konverteringar

Exakt vad en konvertering är beror på din verksamhet och målen du har satt upp. Några exempel är köp, prenumerationer på nyhetsbrev och ifyllda kontaktformulär. Det som är värdefullt för ditt företag helt enkelt. För oss är det viktigt att känna till vad en konvertering är värd, eftersom det hjälper oss att fatta väl underbyggda beslut kring din annonsering. Varje dag tar vi ställning till frågor som ”ska vi fortsätta att annonsera på det här sökordet?”, ”ska vi justera budgivningen upp eller ner?” och ”är det här en acceptabel kostnad per konvertering?”. Har vi alla parametrar tillgängliga är det lättare att göra rätt. Har vi inte det kan vi få vänta och se eller råka fatta sämre beslut.

Enkel uträkning öppnar dörrar

För dig som har en e-handel och korrekt spårning är det enkelt att mäta antalet köp. Däremot kan det vara svårare att spåra konverteringar i form av inskickade kontaktformulär. Inte nog med att vi oftast inte vet vilka formulär som är vettiga konverteringar. I de flesta fall är det dessutom svårt för företag att veta vad ett inskickat formulär är värt. Men med en enkel uträkning får du en ungefärlig siffra.

 

Säg att du får in 20 formulär i månaden, men bara tio av dem kommer från intresserade kunder (leads). Säg att dina duktiga säljare får ett sälj på vartannat lead. Då skulle 20 formulär i månaden betyda ungefär 5 sälj i månaden. Efter det kan vi sedan ta fram ett ungefärligt snittvärde per sälj. När vi känner till snittordervärde och antal leads som leder till konvertering öppnas nya möjligheter för optimering. Vi kan vidare titta på hur många procent av besökarna som konverterar idag, vilket ger oss en uppfattning om hur många klick till er webbplats vi behöver för att få in ett sälj. Vi vet också vad det är värt för ditt företag att betala för en konvertering. Utifrån det kan vi se om en kampanj går med vinst eller inte. Om den går med förlust kan vi pausa den och fördela om budgeten.

 

Det är oftast inte så att ett konto står och faller med enstaka beslut. Men tillgången av data kan bli skillnaden mellan att din annonsering presterar riktigt bra eller blir en besvikelse. Vi som jobbar med annonsering online skapar värde för dig genom att analysera och därefter fatta rätt beslut. Så se till att ha så mycket data som möjligt tillgängligt – det öppnar dörrar i din befintliga marknadsföring och hjälper ditt företag att växa!

 

Läs fler blogginlägg om annonsering

 

Diskutera i sociala medier!