Förutse förändringarna i din söktrafik under året

Skribent:

2014-06-17 14:47
Webbanalys
Graf smslån

Får du den där känslan av att ”nu är det något som har gått riktigt fel” när försäljningen störtdyker vid vissa tidpunkter? Då kan det vara bra att skaffa lite koll på hur söket i just din nisch förändras över året och när dalar respektive toppar infaller. I den här guiden används Excel och Google Trends för att visa hur sökordet ”smslån” förändras över året. Det finns en färdig fil att ladda hem om du tappar bort dig eller om du behöver en bättre förklaring av beräkningarna.

I slutändan kommer du att få data som ser ut något liknande detta:

Tabell smslån

Graf smslån

Med andra ord vet du att i juni månad, ja – då ska du sitta still i båten och inte ta ut dina aggressioner på andra om du jobbar med smslån.

1. Google Trends

Google Trends ger ingen uppgifter om sökvolymer, istället är all data normaliserad. Det gör inget eftersom vi bara är intresserade av förändringar i sökvolymer som i sin tur kommer att påverka intäkterna.

 

intressant-period

  • 1.1 Gå till Google Trends
  • 1.2. Skriv in det valda sökordet, i det här fallet ”smslån”. Det är viktigt att du väljer ett av dina större sökord för att få data som iallafall ger en hyfsad representation av verkligheten.
  • 1.3. Jag väljer att fokusera på de senaste årens statistik fram till dagens datum eftersom inga ytterligheter verkar förekomma då.
  • 1.4. Välj korrekt tidsperiod i menyn (”Välj datum…). Jag valde Januari 2010 till December 2013.
  • 1.5. Välj att hämta hem filen som CSV. Du måste vara inloggad för att göra detta.

2. Fixa datan med Excel

  • Öppna CSV-filen som du laddade hem.
  • 2.1. Markera hela kolumnen ”A”
  • 2.2.  Klicka på ”Text till kolumner” och se till att markera valen i bilden nedanför.
  • 2.3. Klicka på ”Slutför”. Det ska resultera att du får datum i kolumn A och de normaliserade värdena i kolumn B.
text-till-kolumner
  • 2.4. Varje månad i kolumn B sträcker sig över 4 eller 5 rader. Välj ”Centrera över kolumner” och skapa nya celler i kolumn C som täcker upp varje månad. Se bild.

Centrera över kolumner

  • 2.5. Beräkna snittvärdet för varje månad med formeln ”medel” i kolumn C.
    Copy-paste från cell till cell fungerar men se till att du inte kopierar en cell som täcker 5 rader till fyra rader eller tvärtom. Obs! Det är cellerna, inte formelfältet, som ska kopieras.
Beräkna medelvärden

3. Skapa en vettig tabell

Nu är det dags att skapa en tabell där vi infogar datan på ett snyggare sätt. För att göra detta så kollar du bilden nedan och följer beskrivningen för varje punkt.

Tabell smslån - data
  • 3.1. Lägg in medelvärden från föregående punkt och gör detta för alla månader och år.
  • 3.2. Beräkna snittvärdet för alla månader för varje år. Detta görs med formeln =medel(B2:B16) men du måste givetvis ändra kolumnbokstaven för varje beräkning.
  • 3.3. Beräkna hur stor del varje värde utgör av årets snittvärde. Detta gör du med formeln =B5/B$17.
    ”$” anger att det alltid ska divideras med rad 17. På så sätt kan du snabbt använda muspekaren och dra i nedre högra hörnet för att kopiera upp funktionen ända till månad september. Anpassa formeln för att återupprepa proceduren för månaderna för de andra åren.
  • 3.4. Kontrollera att allt är korrekt genom att räkna ut snittvärdet (som ska vara 100%) med formeln =medel(C5:C16).
  • 3.5. Räkna ut total ”seasonality” (snittvärdet av förhållandet till årssnittvärdet)  dvs hur söket förändras varje månad i förhållande till snittvolymen. Detta gör du med formeln =((C5+E5+G5+I5)/4), greppar sedan nedre högra hörnet med muspekarenoch kopierar upp detta för alla månader.

Det här är mycket enklare än det låter, därför har jag lagt upp en färdig fil åt dig som visar uträkningarna om du får problem. [Ladda ner].

Givetvis kan det vara klokt att kontrollera ytterligare någon större sökning som kontroll, ex ”sms lån”, men i det stora hela tycker jag att det stämmer ganska väl och jag känner frid i själen trots att det är juni. Om man inte har någon som helst kontroll på seasonality är det enkelt att du lägger din tid på fel saker eller blir ett nervigt kaosvrak helt i onödan. Ibland är det helt enkelt marknaden och årstiden som är problemet – inte din webbplats eller någon annans fel.

Om du tycker att detta var intressant läsning så hittar du mer om mig och mina projekt här.
Du får även förklaringen till varför jag är insnöad på smslån:

  • http://simonnystrom.com
  • htt://smslånonline.se/resan-till-toppen-inom-smslan.php
  • http://simonnystrom.com/how-i-successfully-dominated-payday-loans-with-the-white-hat-on/

Ett garanterat annorlunda arbetssätt för att synas i sökmotorerna utlovas.

 

Diskutera i sociala medier!