Hantera paginering med rel=“next” och rel=“prev”

Skribent:

2011-10-12 17:38
Sökmotoroptimering

För lite över en månad sedan så valde Google att börja använda sig av rel=”next” och rel=”prev”. Detta verktyg är till stor nytta för dig som arbetar med paginering av något slag. Det kan vara i långa artiklar, för att t.ex. öka antal sidvisningar (för dig som arbetar med CPM) eller för dig som har många produkter i en viss kategori i din webbutik och måste bryta ner visningen över fler sidor.

Grundproblemet som, förenklat, uppstår med användning av paginering är att Google har problem med att välja vilken sida som ska ranka och att eventuell länkkraft går till spillo över flera sidor.

En artikelserie över 3 sidor kan se ut som nedan:

http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=1

http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=2

http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=3

Med hjälp av rel=“next” and rel=“prev” så kan man nu alltså tala om för Googles robotar att ovan serie sidor (och ex. eventuell länkkraft) skall konsolideras till just denna serie sidor samt vilken sida i serien som är den första och sista. Något som förmodligen gör det lättare för Google att välja vilken sida som huvudsakligen skall vara framträdande i sökresultaten.

Exempel 1

En implementation för dig som använder paginering kan på så hjälp således se ut såhär (placering sker i <head> som med övriga rel= attribut):

http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=1

<link rel=”next”href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=2″ />

http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=2

<link rel=”prev”href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=1″ />

<link rel=”next”href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=3″ />

http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=3

<link rel=”next”href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=2″ />

Värt att notera är att Google är medvetna om att användare ur ett användbarhetsperspektiv föredrar att se artikel över en sida och att Google gör sitt yttersta för att lyfta fram dessa sidor. Användningen av rel=”next” och rel=”prev” rekommenderas därför främst för sidor som kommer ta för lång tid att ladda, där artikeln spänner över flera ämnen eller där användarupplevelsen kan ta skada. Det är alltså en avvägning som du som SEO måste göra.

I de fall det finns en sida med den kompletta artikeln så finns det även där rekommendation för hur du ska arbeta med ditt innehåll, och det är med hjälp av rel=”canonical”. För varje sida i din serie av sidor så ska du helt enkelt sätta rel=”canonical” till den sida som är den kompletta artikeln.

Exempel 2

Här är ett exempel hur rel=”canonical” kommer te sig för varje sida i det fallet du använder dig av en komplett sida för din artikel

http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=1

<link rel=”canonical” href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=viewall”/>

http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=2

<link rel=”canonical” href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=viewall”/>

http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=3

<link rel=”canonical” href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=viewall”/>

http://www.exempel.se/artikel?artikel=SEO-ankan&sida=viewall

 

Diskutera i sociala medier!