Inlägg om Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering handlar om att förbättra en webbplats placering i sökmotorers sökresultat, vilket uppnås genom att förbättra sökmotorns uppfattning av en webbplats i relation till dess konkurrenter. Här skriver Carl-Gustav Öberg, Mikael Uusitalo och Ludvig Larsson på Be Better Online om vårt arbete med sökmotoroptimering, nyheter i branschen, tips och idéer.

Apples Siri, Amazons Alexa och Microsofts Cortana har alla en sak gemensamt. De här röststyrda assistenterna hämtar sökresultat från Bing. Ensam om att hämta resultat från Google är sökmotorns egna Google assistent. Sedan en tid finns den på svenska och så sent som den 24 oktober skedde Sverigelanseringen av assistentens integrerade högtalare Google Home. Men […]

Till inlägg »

SEO är ett snårigt ämne och det finns en uppsjö av olika saker att fokusera på för att få webbplatsen att prestera bättre i sökresultatet, placera högre på relevanta sökord och få fler, helst konverterande, besökare. En väg att gå är att genomföra fundamentala förändringar – optimera sidtitlar, rubriker, innehåll, metabeskrivningar eller bilder. Eller så finns […]

Till inlägg »
5-SEO myter i förstoringsglas rosa bakgrund

I och med att SEO förändras i takt med att nya tekniska förutsättningar, uppdateringar och idéer uppstår kan det som var en sanning för några år sedan vara osant idag. Kanske är det därför som vissa som ska köpa SEO upplever ämnet som knepigt. Att det inte finns några tydliga svar om vad som gäller […]

Till inlägg »

Lek med tanken att din butik blir erbjuden en ny lokal på stadens mest attraktiva shoppinggata, dessutom mitt emellan dina två största konkurrenter. Du är givetvis överlycklig och ser framför dig hur försäljningen kommer att skjuta i höjden tack vare alla nya kunder som kommer att hitta till dig. Du inser dock ganska snart att […]

Till inlägg »

Vår SEO-expert, och en av Be Better Onlines grundare, Carl-Gustav Öberg gästade Tony Hammarlunds podcast Digital Marknadsföring. Carl-Gustav berättade bland annat om Mobile Index som börjat rullas ut av Google och förväntas vara fullt utrullat under 2018.   Vad innebär detta? Tidigare kunde du få ett sökresultat när du googlade på mobilen och ett annat […]

Till inlägg »

Rankning på Google är ett mysterium för många och inte alltid lätt att förklara. Kanske drar du slutsatsen att tid inte borde vara en faktor. En googlesökning tar inte mer än ett ögonblick och resultaten kan verka stationära. Faktum är att tid ändå är en viktig del av arbetet med SEO. Vad du gör idag […]

Till inlägg »

Be Better Online har sedan ett par år tillbaka arbetat tätt tillsammans med Wipers som sedan 2011 säljer torkarblad till privatpersoner och företag över hela Sverige via sin e-handelssajt. Företaget erbjuder både produkter från eget varumärke samt de ledande varumärkena i branschen. Företaget har från starten strategiskt arbetat med digital marknadsföring och att synas i […]

Till inlägg »
SEO på sju dagar

Något av det mest utmanande vi vet i SEO-branschen är avsaknaden av strukturerad inlärning. Detta i samband med att branschen rör sig i ljusets hastighet gör det inte enklare att för intresserade veta hur och var man skall leta efter kvalitativ information kring hur man lär sig sökmotoroptimering. Detta har fått mig att vilja hjälpa […]

Till inlägg »
Flaggor Skandinavien

I december 2016 publicerades en artikel av Georgi Todorov som jämför SEO-marknaden i 22 europeiska länder. Syftet med artikeln var att jämföra hur man sökmotoroptimerar bäst i varje land. Därför valde Todorov att intervjua SEO-specialister i respektive land för att få den bästa insynen i det dagliga arbetet samt förståelse för vilken strategi som rekommenderas. […]

Till inlägg »
företagsekonomi

Företagsekonomi – Läran om att hushålla med begränsade resurser. I alla tider har vi fått lära oss att man bör hushålla med begränsade resurser. Vad innebär egentligen ”begränsade resurser” i en digital värld – Där fysiska ting inte är handelsvaran? Jag skulle vilja omformulera detta uttryck till modern tid: Företagsekonomi – Läran om att hushålla […]

Till inlägg »

I början av 2015 släppte Google en ny algoritm som de gav namnet RankBrain. Den har inte påverkat sökresultatet förrän nu, då den behövt några månader för att sakta och stegvis nå sin fulla kapacitet och aktivitet. RankBrain är en del av Google’s stora sökalgoritm Hummingbird som släpptes i slutet av 2013. Hummingbird uppmärksammar och […]

Till inlägg »
Mobilegeddon

Som vi tidigare nämnt i vår blogg har Google ökat betydelsen av mobilvänlighet, för att gynna de som har en mobilanpassad sida genom bättre placeringar. Några auktoriteter i SEO-branschen som Moz och Search Engine Land följde mobiluppdateringen från det att Google släppte uppdateringen (21 april) fram till idag. Två veckor senare har det ännu inte […]

Till inlägg »

Google meddelade nyligen att de med start den 21 april kommer att utöka betydelsen av en mobilvänlig webbplats som rankingsignal. Det innebär att webbplatser som inte är anpassade för mobila enheter riskerar att tappa placeringar till förmån för konkurrenter som har tagit steget och mobilanpassat webbplatsen. De skriver: Starting April 21, we will be expanding […]

Till inlägg »
8 steg för framgångsrik SEO för e-handlare

Sökmotoroptimering är komplext. Sökmotoroptimering för e-handlare är snäppet mer komplext, då det ofta uppstår en hel del ytterligare utmaningar relaterat till produktsidor, kategorisering, filtreringsfunktionalitet och liknande. Dessutom är konkurrensen ofta hård, vilket ställer extra krav på alla aspekter av SEO. För att göra sökmotoroptimering mer greppbart för den färska eller blivande e-handlaren har vi tagit […]

Till inlägg »
9 steg för att skriva sökmotorvänliga texter

Vi får ofta frågor om hur man bör tänka när man skriver innehåll för webben, och då särskilt för att nå så bra resultat som möjligt i sökmotorer. Att skriva för sökmotorer, är också inriktningen på en av de vanligaste utbildningarna vi håller för våra kunder. För att göra livet lite enklare för dig som […]

Till inlägg »

Ofta pratas det om att ”content is king” när det gäller sökmotoroptimering, och det är sannerligen så att ett bra innehåll är avgörande när det gäller SEO. Det gäller faktiskt både direkt och indirekt – direkt, för att sökmotorer inte kommer ranka innehållet högt om de inte bedömer innehållet som bra, och indirekt för att ett […]

Till inlägg »

När konkurrensen hårdnar på Google AdWords och i de organiska träfflistorna går lönsamheten ner. För att komma ut som vinnare blir det avgörande att göra rätt på respektive område. Det finns ett stort misstag som tyvärr är väldigt vanligt – ligger ditt SEO-projekt i farozonen? Marknadsföring i sökmotorer har effektivt blivit den viktigaste kanalen för […]

Till inlägg »
Ranking på Google med Rankly.io

I arbetet med sökmotoroptimering krävs en hel del analys av statistik och data kring resultatet man når på olika områden, en viktig del av detta som inte täcks in av t ex Google Analytics är mätningen av placeringar på sökord. Vi har sedan starten 2009 mätt placeringar på Google för våra kunder genom en egenutvecklad […]

Till inlägg »

Google kommunicerade i förra veckan ut att de gjort https-kryptering (eller TLS-kryptering av http-trafiken) till en rankingsignal. Det innebär att en webbplats vars trafik krypteras skall värderas högre än en utan kryptering. Mer om det kan läsas i Google Webmaster Central: HTTPS as a ranking signal. Google skriver själva att det påverkar få sökfrågor och […]

Till inlägg »
Update your browser (you're currently using IE version 8 or below) for accessing this site. More info & help with upgrading: whatbrowser.org.