LinkedIn – en nybörjarguide – Del 2

Skribent:

2013-01-23 17:53
Sociala medier

I vår bloggpostserie LinkedIn – en nybörjarguide har vi nu kommit fram till del två där vi ska lära oss om personliga varumärken samt hur du gör för att skapa din personliga profil på LinkedIn.

Personligt varumärke

Vad menar vi med ett personligt varumärke? Jag skulle säga att det är vilka känslor och tankar som ditt namn framkallar hos andra människor. Om vi utgår ifrån den definitionen så har alla människor ett personligt varumärke och det är bland det mest värdefulla vi alla har men långt ifrån alla vårdar det.

Om du emellertid väljer att skapa och underhålla dig själv som ett attraktivt varumärke har du mycket vunnet, oavsett om du t.ex. söker ett nytt jobb, vill knyta kontakter eller skaffa kunder.

På LinkedIn så är din profil ditt ansikte utåt och innan du börjar skapa din LinkedIn-profil är det således ett par frågor som du bör besvara.

  • Vem är du?
  • Vem vill du vara på LinkedIn?
  • Hur vill du uppfattas av andra människor?

Som jag nämnde i min förra bloggpost finns det över en miljon svenska medlemmar på LinkedIn. Hur ska du göra för att särskilja dig ifrån andra, dvs stå ut ifrån mängden? Kom ihåg att syns du inte finns du inte.

5 råd för att skriva en bra profil på LinkedIn

  1. Var alltid konsekvent, tydlig och noggrann med vad du skriver och framför allt, var ärlig. Kom ihåg att ett personligt varumärke tar lång tid att bygga upp, men kan raseras fort.
  2. Varje uppgift i din profil hjälper människor att hitta dig på LinkedIn så se till att fylla i hela din profil.
  3. Det här är din profil och den ska hjälpa dig att uppnå dina LinkedIn-mål. Skapa därför profilen utifrån det.
  4. Gör din profil sökbar genom att använda relevanta nyckelord i din text – det säkerställer att du lättare kan hittas.
  5. Se till att använda funktionen ”rekommendationer”. Om du får rekommendationer av hög kvalité så stärker det inte bara ditt personliga varumärke, de styrker även att du besitter de kunskaper som beskrivs i din profil.
I nästa bloggpost går vi igenom rekommendationsfunktionen på LinkedIn samt hur du hittar människor att skapa kontakt med.

 

 

 

Diskutera i sociala medier!