LinkedIn – en nybörjarguide – Del 3

Skribent:

2013-01-30 10:08
Sociala medier

I den förra delen av vår bloggpostserie LinkedIn – en nybörjarguide skrev vi om personliga varumärken. Vi gav dig också råd om hur du på bästa sätt bör tänka och formulera dig för att skapa en bra personlig profil.

Om du har följt våra råd så är det nu dags för dig att bekanta dig med LinkedIn:s rekommendationsfunktion samt lära dig hur du hittar människor att skapa kontakt med.

Hitta kontakter på LinkedIn

LinkedIn har gjort det enkelt för oss att börja hitta kontakter. Längst upp till höger, bredvid ditt namn, hittar du en grön länk med texten “Lägg till kontakter”. Om du följer denna länk hamnar du på en sida där du ombeds fylla i din e-postadress samt lösenord. Med hjälp av denna information importerar LinkedIn din adressbok ifrån ditt e-postkonto, detta för att generera kontaktförslag och hjälpa dig att hantera dina kontakter.

LinkedIn ger dig också förslag på personer som du kanske känner och vill skapa kontakt med.

LinkedIn lägg till kontakter

Ett annat sätt att hitta kontakter på LinkedIn är att använda sökfunktionen på förstasidan. Det går snabbt och enkelt att hitta kontakter på LinkedIn om du känner till personens för- och efternamn men det går också att använda den avancerade sökfunktionen. Här kan du söka på bland annat arbetsplats, skola, ort eller bransch. Själv har jag aldrig varit med om att jag inte har lyckats att hitta en person på LinkedIn (självfallet på villkor att denne varit medlem på nätverket).

LinkedIn - avancerad sökning

Rekommendationer

På samma sätt som du har referenser i ditt CV så kan du även skaffa dig rekommendationer i din LinkedIn-profil. Om du får rekommendationer ifrån auktoriteter inom det område där du är, eller har varit, verksam så stärks ditt personliga varumärke.

Om du ska gå vidare i din karriär så är det en bra idé att fråga din chef eller kollega om en LinkedIn-rekommendation någon gång under de sista dagarna av din anställning. Detta förfarande säkerställer att chefen eller kollegan fortfarande kommer ihåg specifika delar av din arbetsinsats hos företaget, vilket i sin tur leder till en mer personlig rekommendationstext – något som också bidrar positivt till ditt personliga varumärke.

Linkedin - rekommendationer

Avslutande ord

LinkedIn är ett fantastiskt verktyg för dig som är yrkesverksam och som vill skapa nya värdefulla kontakter inom, eller utanför, din egen bransch. Även om LinkedIn kan upplevas som svårbegripligt till en början så tar det inte lång tid innan du kan bemästra de viktigaste delarna av detta sociala nätverk.

För dig som vill veta mer om hur du använder LinkedIn rekommenderar vi varmt boken Windmill Networking: Understanding, Leveraging & Maximizing LinkedIn skriven av Neal Schaffer.

 

Diskutera i sociala medier!