LinkedIn – en nybörjarguide

Skribent:

2013-01-15 12:43
Sociala medier

LinkedIn logotyp
LinkedIn
är världens största professionella sociala nätverk med över en miljon svenska medlemmar. Alla är emellertid långt ifrån aktiva på LinkedIn utan väljer att lämna nätverket till förmån för t.ex. Twitter och Facebook när de väl har öppnat ett konto. Detta är förståeligt. Som ny användare är det svårt att omedelbart få ett grepp om, och förstå nyttan med, LinkedIn och webbplatsens olika funktioner.

I tre bloggposter framöver kommer jag att hjälpa nya användare att förstå nyttan med, och lära sig använda, LinkedIn så effektivt som möjligt.

Vad är LinkedIn: Världens största professionella sociala nätverk. Ordet professionella syftar på att du på LinkedIn främst representerar dig själv i din professionella, d.v.s., yrkesroll, snarare än enbart som privatperson (vilket oftast är fallet på t.ex. Facebook och Twitter).

Koncept: Idéen bakom LinkedIn kan sammanfattas i en enda mening; Medlemmarna skapar profiler och knyter därefter kontakt med människor som de känner.

Varför bör du vara medlem på LinkedIn?

1. Återuppta kontakter
Gamla kollegor, bekanta och skolkamrater har ofta övergått till att vara yrkesverksamma personer inom olika områden. LinkedIn erbjuder dig en möjlighet att söka upp dessa personer och återuppta kontakten, vilket i sin tur breddar både ditt professionella och ditt privata nätverk.

2. Bli funnen
LinkedIn har en effektiv sökfunktion som gör det lätt att både finna personer och att själv bli funnen. Dina kontakter har således möjlighet att återuppta kontakten med dig.

3. Grupper
Du kan på LinkedIn bli medlem i grupper som riktar sig enbart till professionella inom din specifika bransch eller yrkesområde. Du kan inom gruppen både knyta nya kontakter, läsa branschnyheter, diskutera och ställa frågor.

4. Bredda dina karriärmöjligheter
Oavsett om du aktivt letar efter ett nytt jobb eller om du enbart vill hålla dig uppdaterad om potentiella karriärmöjligheter är LinkedIn oslagbart. Genom en bra LinkedIn-profil exponerar du dig själv för både rekryterare och nyckelpersoner inom företag, människor som eventuellt kan komma att föra din karriär framåt i framtiden.

5. Finna människor som kan tillhandahålla tjänster
Om du är i behov av en advokat, kontakt med en journalist eller en revisor så kan LinkedIn vara till stor nytta. Som vi senare ska gå in på så kan du, när du använder webbplatsens sökfunktion och besöker andra människors profiler, se vilken relation du har till dessa, dvs. om de i sitt nätverk har någon form av koppling till människorna i ditt nätverk. Detta kan ofta fungera som en trygghetsfaktor – få överfakturerar sina vänners vänner.

6. Bli funnen av människor som kan vara i behov av dina tjänster
På samma sätt som du kan finna tjänsteleverantörer så kan även andra kontakta dig om du erbjuder detsamma. Du får därigenom inte enbart nya kunder utan också rekommendationer som kan leda till ännu fler- och kanske större, affärer i framtiden.

De sex punkter som jag har tagit upp ovan är bara ett par exempel på hur du kan använda LinkedIn. Gränserna sätter du förstås själv, allt beroende på fantasi och vilja att lära dig- och lägga ned tid på, att lära dig nätverkets alla funktioner och möjligheter.

LinkedIn-mål

Om du inte har någon plan eller mål med att använda LinkedIn så är risken stor att nätverket inte kommer att bli till någon nytta för dig.

Det första du bör göra är därför att tydligt definiera vad du har för LinkedIn-mål. Detta kan vara allt ifrån att bredda ditt professionella nätverk till att skaffa ett nytt arbete inom ett specifikt yrkesområde. Ditt mål kan förstås ändras med tiden men det är trots det viktigt att du tydligt specificerar det, detta för att kunna bygga upp ditt personliga varumärke.

Personligt varumärke på LinkedIn.

Ditt personliga varumärke är din mest värdefulla tillgång och allt som du gör på LinkedIn påverkar ditt varumärke, detta oavsett om du ändrar din profilbild, skriver en ny statusuppdatering eller ändrar din yrkestitel ifrån “Säljare” till “Sales Manager”.

I nästa bloggpost tar vi upp hur du bygger upp ett personligt varumärke samt hur du bör skapa din personliga profil på LinkedIn.

 

 

Diskutera i sociala medier!