Mobilegeddon – Kaoset som aldrig kom?

Skribent:

2015-05-06 10:15
Sökmotoroptimering
Mobilegeddon

Som vi tidigare nämnt i vår blogg har Google ökat betydelsen av mobilvänlighet, för att gynna de som har en mobilanpassad sida genom bättre placeringar.

Några auktoriteter i SEO-branschen som Moz och Search Engine Land följde mobiluppdateringen från det att Google släppte uppdateringen (21 april) fram till idag. Två veckor senare har det ännu inte skett någon markant förändring i mobilsöken för sökorden.

Är detta vad vi fruktade? Är detta monstret Google har varnat oss för? Då förändringarna hittills varit minimala känns det inte som att uppdateringen är tillräckligt stor för att leva upp till benämningen ”Mobilegeddon”, eller hur?

I slutet på februari kom första nyheten om den stora uppdateringen då Google målade upp bilden av ett stort monster, som skulle komma att påverka de mobila sökningarna drastiskt. Många tog varningen på stort allvar och började rusta upp, inför den 21 april. Datumet då monstret var planerat att ställa till med oreda, och kasta om rankingsystemet. Verkligheten blev en annan, och nu, två veckor efter domedagen har vi knappt sett skymten av dessa skillnader. Rankingen har inte höjts så dramatiskt som de med mobilanpassad sida hoppats på, och de utan mobilanpassad sida har inte tappat alls i klass med vad de fruktade för.
Algoritmmonstret blev till en liten chihuahua, som varken medförde speciellt mycket oreda, stress eller förändring.

För tillfället vandrar vi i ovisshet, och den enda frågan vi vill få besvarad, är den vi inte kan få svar på. Vi frågar oss om detta var allt Mobilegeddon hade att ge? Var detta allt, eller kommer monstret sätta in en, två stötar till, dessa mer kraftigare än den första?

Det kanske dröjer dagar, veckor eller månader, men det enda vi i skrivande stund faktiskt vet, är att vi kommer få svar på om detta var allt. Frågetecken kommer rätas ut och i samband med att vi följer utvecklingen kommer vi antingen se hur uppdateringen antar sin rätta skepnad och åstadkommer skillnaderna vi förväntade och till viss del fruktade – eller så var detta allt.

Oavsett vad som sker anser vi att det finns starka argument för mobilanpassning, skulle Mobilegeddon gå loss på riktigt, ”better safe than sorry”. Skulle denna dag inte komma och om förändringen fortsätter ligga på den procentuella skillnaden som den gör i dagsläget, så skulle ändå denna insats gynna er.

För att nå så god konverteringsgrad och användarupplevelse som möjligt, är dessutom en mobilanpassad sida viktig, då majoriteten av oss har en smartphone klistrad i händerna dagarna i ända, och vanligtvis använder dessa för söka på produkter och information de är i behov av. Därför råder vi er till att se över fördelarna med en mobilanpassad sida, för oavsett anledning kommer resultatet gynna er verksamhet.

För att ger er lite mer klarhet i hur man optimerar sajten för mobiltelefoner listar vi här nedan fem snabba tips:
1. Använd Googles egna mobilvänlighetstest (https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly) för att se om er sajt är välfungerande på mobiltelefoner enligt Google.
2. Förbättra laddningstiden. Se till att komprimera bilderna och att de inte är onödigt stora.
3. Använd färre CSS och javascript-filer då varje extra anrop som måste göras tar längre tid.
4. Utnyttja cachelagring på servern och hos besökarna.
5. Använd en förenklad navigering för mobila besökare (utan att otillgängliggöra viktigt innehåll) och se till att kontaktvägar och konverteringsvägar är välfungerande i mobiltelefoner.
 
Sammanfattningsvis, en mobiluppdatering som kallas Mobilegeddon har ännu inte visat stora förändringar. Kanske var det allt, men det finns starka argument för mobilanpassning hur som helst.

 

Diskutera i sociala medier!