Mobilvänliga sajter lyfter i sökresultaten

Carl-Gustav Öberg | 2015-03-05 | Konverteringsoptimering

Google meddelade nyligen att de med start den 21 april kommer att utöka betydelsen av en mobilvänlig webbplats som rankingsignal. Det innebär att webbplatser som inte är anpassade för mobila enheter riskerar att tappa placeringar till förmån för konkurrenter som har tagit steget och mobilanpassat webbplatsen.

De skriver:

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.

För att få inblick i Googles uppfattning om er webbplats mobilvänlighet, kan vi tipsa om Googles mobilvänlighetstest, eller menyvalet ”Söktrafik -> Användbarhet på mobila enheter” i Google Webmaster Tools.

Vår rekommendation är att se till att kontrollera att webbplatsen är mobilvänlig, och om den är det – verifiera så att Google också uppfattar den som det, med ovanstående verktyg. Har du inte mobilanpassat webbplatsen, se till att gör det! I många branscher kommer uppåt 50% av trafiken från mobila enheter, och det är av stor betydelse för dessa besökares upplevelse och inte minst konverteringsgrad.

Det kan kännas som ett stort projekt att mobilanpassa webbplatsen, men ofta går det att hitta smidiga vägar – t ex genom att ta fram responsiv CSS-kod och därmed slippa bygga en ny webbplats.

Carl-Gustav Öberg

Carl-Gustav kallas CG eller Calle och är också en av BBO:s grundare. Han brinner för entreprenörskap och har skapat resultat online sedan 2003. CG tenderar att nörda ner sig i det han är intresserad av, som digital marknadsföring, bilsport, skidåkning, matlagning och kombuchabryggning.