Nå ut med hjälp av influencers på Twitch.tv

Skribent:

Har du hört talas om Tyler “Ninja” Blevins från USA, som tjänar minst $350.000 (alltså strax över 3.000.000 SEK) per månad genom att streama spelet Fortnite för sina 40.000-100.000 tittare på Twitch? Tyler är långt ifrån ensam om att underhålla en stor mängd tittare på daglig basis på plattformen.

 

I det här blogginlägget berättar jag mer om vad Twitch är för något och hur du och ditt företag kan använda plattformen som marknadsföringskanal. Jag har själv streamat på Twitch sedan december 2013 och har under en period haft en av Sveriges större kanaler när plattformen fortfarande var relativt ny och oupptäckt i Sverige. Med fem år inom Twitch-scenen har jag byggt upp en bred kunskap gällande streaming samt hur samarbeten mellan företag och kanaler på Twitch kan se ut.

 

Vad är Twitch?

När Twitch lanserades år 2011 var det endast tillåtet att streama olika typer av spel. Idag finns det kategorier som “IRL” där du exempelvis kan streama vad du gör i din vardag i ett vlogg-format, “Social eating” där du sitter och äter inför publik eller “Creative” där du kan livestreama när du målar, spelar piano, ritar eller kanske renoverar ditt hem. Majoriteten av alla sändningar på Twitch sänds live, men det sänds även en del repriser och förinspelat material. Twitch ligger hack i häl på YouTube vad gäller trafik, men ändå finns det många idag som helt har missat denna plattform och dess potential. Twitch har idag 55 miljoner aktiva användare varje dag och som dagligen spenderar i genomsnitt 106 minuter där. Ungefär 2.2 miljoner streamers sänder live på Twitch varje månad.

 

Interaktion och gemenskap

Det vanligaste konceptet på Twitch är att du som tittare ser streamern via en webbkamera samt att du ser spelet som för tillfället spelas eller aktiviteten som streamern utför på din skärm. Det som är så fantastiskt med Twitch är interaktionen du kan ha med personen som streamar. Genom en chattfunktion kan tittarna skriva till streamern som – förhoppningsvis – svarar genom att tala direkt till tittaren i sin mikrofon. Streamern får som ett community, en “Twitch-familj”, som ständigt är där när streamen är live och som bidrar till en god atmosfär genom att delta aktivt i samtal och diskussioner kring vad som sker i streamen eller andra givande ämnen. Detta kan i sin tur locka nytillkomna tittare till att vilja ansluta sig till gemenskapen.

 

Många streamers arrangerar stora meetups för sina tittare där de kan ses “IRL” och umgås. Det knyts starka band mellan tittare och streamers om interaktionen sköts rätt. För att tacka tittarna för deras lojalitet kan streamers arrangera giveaways på olika föremål som just deras målgrupp av tittare hade uppskattat. Jag tror att det ligger mycket vikt i att inte bara ta utan att också ge tillbaka till sitt community som streamer. Det är just denna biten som jag tror gör att Twitch-streamers sticker ut en aning från andra typer av influencers. Hela biten med gemenskapen, att träffas och umgås och att alltid försöka ge tillbaka.

 

Det finns lika många olika typer av streamers som det finns människor. Ni kan hitta allt från pensionärer och tonåringar, till mammor och pappor som livestreamar. Människor från hela världen, från olika kulturer. Jag törs faktiskt lova att det säkerligen finns minst en kanal för alla om man bara letar ordentligt. Med detta sagt kan alltså publiken för respektive kanal se väldigt olika ut. Ser vi på Twitch som helhet är dock 81.5% av användarna män och 55% av användarna är mellan 18-34 år.

 

Kom igång med influencer marketing på Twitch

Många på Twitch drömmer om att kunna försörja sig på sin kanal och för att det ska vara möjligt är många av dem beroende av olika former av samarbeten. Då de flesta streamers är måna om sina tittare, och ser dem som sin andra familj, är de måna om att ha samarbeten som de kan stå för och som kan vara kul inte bara för streamern utan även för deras publik. Om du som företag skulle vilja arbeta med en streamer för att få ut en produkt eller en tjänst finns det olika vägar att gå, dels för att hitta streamern som passar just dig men också hur samarbetet kan läggas upp.

 

Har du inte lust att plöja igenom Twitch enorma utbud av streamers kan en väg att gå vara att vända sig till en influencerplattform för Twitch-streamers i det land ditt företag är verksam och vill synas i. Många streamers har idag personer som agerar som en mellanhand åt dem gällande samarbeten, men det finns även streamers som kör allt på egen hand. Annars rekommenderar jag att ta en kväll och hänga på Twitch. Filtrera fram svenska streamers om det är vad som skulle passa ditt företag bäst. Se vilka som har flest tittare och följare eller kanske hitta en underdog med potential. Kika efter vilka spel som är populärast på Twitch just nu, vilka streamers hittar du där? Sålla fram ett par stycken som verkar intressanta och titta därefter på kanalen ett tag för att få en uppfattning om hur streamern är, vilken jargong chatten har, vilka känslor du själv får av att vara i just den streamerns kanal. Känns det som en passande kandidat ska du inte tveka att ta kontakt med personen och presentera dig.

 

Det är även värt att poängtera är att många streamers även är aktiva i de andra stora sociala medie-plattformarna så som Instagram, Facebook, Twitter och YouTube. Genom ett samarbete går det att göra mycket via de olika kanalerna och inte bara via Twitch.

 

Några exempel på samarbeten:

  • Produkter att tävla ut i streamen, kanske vid ett speciellt tillfälle som t.ex. årsdagen för skapandet av streamen eller annan typ av firande som födelsedag etc. Obs! Läs mer på Lotteriinspektionens hemsida för att se över vad som gäller vid tävlingar.
  • En unik rabattkod som är knuten till streamern. Obs! Glöm ej att ge streamern olika UTM-taggade länkar för sina olika plattformar för att bättre kunna följa upp vilken av de olika som presterat bäst. Läs gärna fler tips i vad som är bra att tänka på gällande samarbeten med influencers i vårt tidigare blogginlägg.
  • En så kallad ”unboxing” i streamen. Detta innebär att streamern helt enkelt öppnar kartongen med de föremål som samarbetet innefattar inför sin publik. Många gånger har företaget då skickat flera exemplar så att streamern får ett själv och kan tävla ut övriga i en eller flera tävlingar.
  • Ett samarbete under ett event, exempelvis Dreamhack som lockar till sig mycket spelintresserade ungdomar eller något annat event som passar streamerns publik och företagets varumärke. Under eventet kan streamern stå i företagets bås och signera idolkort, ta foton eller utmana besökarna i olika typer av tävlingar eller spel. Eller streama live från ett av företagets egna event? Endast fantasin sätter gränser.
  • Inlägg i streamerns sociala medier samt på Twitch som promotar ett företag eller en specifik produkt eller tjänst.

 

Det finns mängder med fler typer av samarbeten utöver ovan nämnda som går att genomföra. De flesta streamers är kreativa och duktiga på att komma på roliga saker som skulle kunna locka tittare, våga bolla idéerna tillsammans!

 

Lycka till på Twitch! Har du några frågor så går det utmärkt att maila dessa till mig så ska jag försöka svara.

 

Diskutera i sociala medier!