Proaktiv chatt

Carl-Gustav Öberg | 2015-01-06 | Konverteringsoptimering

En proaktiv chatt ökar enligt våra mätningar konverteringsgraden kraftigt – för de flesta typer av webbplatser. I flera fall har vi sett ökningar på konverteringsgraden överstigande 500%, vilket då har haft en enorm betydelse för webbplatsens totala lönsamhet. Effekten uppnås genom att man finns väldigt lättillgänglig för besökaren, som enkelt kan ställa frågor och få hjälp vidare i köpprocessen.

Vi har sett en stark lönsamhetsökning både för B2B och B2C-företag, men ofta får man välja lite olika approacher beroende på verksamhet. Säljer man på en e-handel kanske man inte har personalresurserna för att etablera en chatt på hela webbplatsen, men kanske i kassan eller på särskilt dyra/lönsamma produkter (där köparen kanske ofta behöver mer handledning). Hos B2B-företag kan man ofta hjälpa till att besvara komplexa frågor, ta kunden vidare i köpprocessen och lyfta in köparen till den befintliga säljprocessen/organisationen för att bearbetas vidare.

Be Better Online erbjuder sedan 2012 en proaktiv chatt, som möjliggör effektiv kommunikation med besökarna på er webbplats. Det finns några olika lösningar för detta på marknaden. Vi har testat samtliga, och testar löpande nya – samt utvecklar vidare vår lösning. Det unika med vår tjänst är att ni får en svensk kontaktperson, svensk support och möjlighet till utbildning av personal på plats och hjälp med tekniska implementationer.

Kontakta oss för mer information!

Carl-Gustav Öberg

Carl-Gustav kallas CG eller Calle och är också en av BBO:s grundare. Han brinner för entreprenörskap och har skapat resultat online sedan 2003. CG tenderar att nörda ner sig i det han är intresserad av, som digital marknadsföring, bilsport, skidåkning, matlagning och kombuchabryggning.