Röstsök gör intåg i Sverige – häng med på trendspaning!

Apples Siri, Amazons Alexa och Microsofts Cortana har alla en sak gemensamt. De här röststyrda assistenterna hämtar sökresultat från Bing. Ensam om att hämta resultat från Google är sökmotorns egna Google assistent. Sedan en tid finns den på svenska och så sent som den 24 oktober skedde Sverigelanseringen av assistentens integrerade högtalare Google Home. Men hur kommer sökbeteende att påverkas av röstsök? Finns det en plats för annonsering genom assistenten? I det här blogginlägget dyker vi i in i röststyrningens värld för att trendspana med experten Björn Stelling.

Låg tröskel med Google assistent

Björn Stelling har lång erfarenhet av att implementera röststyrning, inte minst i Volvos bilar. Idag jobbar han som produktägare på Wirelesscar med implementation åt Mercedes Benz. Han menar att dagens avancerade röststyrning är en produkt av utvecklingen av neurala nätverk. Den här tekniken gör det möjligt för en programvara att dra slutsatser utifrån mönster av tidigare tagna beslut. Så på samma sätt som en mänsklig assistent blir också Googles assistent bättre på att förstå dig med tiden. Om du använder ditt Google-konto i mobilen, Google Home och på desktop får den snabbt en bra bild av dig och ditt sökbeteende.

 

– Det är bara de senaste åren som neurala nätverk (reds. anm. ett av de mest kända verktygen inom artificiell intelligens) har blivit tillräckligt bra för att kunna användas på riktigt. När jag skaffade Google Home för två år sedan var det lite kul att ha, men inget som kom till någon riktig nytta. Idag kan man verkligen använda den.

 

Möjligheten att säga rätt ut i luften vad du vill veta och sedan få ett enkelt svar menar Björn kan vara en tillgång för de flesta. Inte minst för de som inte har hängt med i den tekniska utvecklingen.

 

– När jag fikade med mamma och min morbror för ett tag sedan satt de och suckade över sina mobiltelefoner och att det var svårt att hänga med. De är i 70-årsåldern. Min egenskapade teori är att tekniksprånget de senaste decennierna har varit enormt medan ”user interface” inte riktigt har hängt med. Men med röststyrning skulle någon som min morbror bara kunna säga vad han vill göra. Jag tror att det kommer göra trösklarna lägre att använda komplicerad teknik.

 

Men, tänker den som har sökmotoroptimering i åtanke, hur påverkar det här sökresultaten?

 

– Allt användarna säger kommer lagras och påverka vilka sökresultat du blir presenterad. Till exempel kommer resultaten påverkas av vad du har sökt och sagt till assistenten tidigare, vilka inställningar du har i mjukvaran och var du bor. Resultaten blir ännu mer personliga.

 

För den som vill optimera sin webbplats för röstsök blir det viktigare än någonsin att ranka högt.

 

– Målet med röststyrning är att den ska bli så bra att du inte känner ett behov av visuell feedback. Men det innebär också att ingen lista med sökresultat visas. Som mest ges du några alternativ. Om du till exempel ber assistenten om en parkeringsplats nära Globen kan du få välja på den närmaste eller billigaste parkeringen.

 

Kanske kommer dialogen kring sökresultaten utvecklas i framtiden, för Björn menar att just det efterfrågas av kunderna.

 

– Dialog med assistenten är det enda sättet att förfina sin sökning. Till exempel om användaren inte riktigt själv vet vad man är ute efter.

Annonsering i Google assistent – en het potatis

Något som har väckt stor diskussion är om annonsering har en plats i de talande assistenternas värld. När du ser Googles sökresultat på en skärm är de betalda annonsplatserna tydligt markerade. I och med att det visuella elementet inte längre finns i röststyrda sökningar blir det mindre tydligt vad som är en annons och inte. Samtidigt kan assistenten uppfattas som ett mer ”levande” verktyg än den klassiska sökningen. Assistenterna släpps in i hemmet, bilen och mobilen för att ge snabba och pålitliga svar. Reklam kan uppfattas som att någon som man inte har bjudit in klampar in i den personliga sfären.

 

Under förra året fick Google Home-användare höra ett meddelande om att Disneys Skönheten och odjuret skulle släppas samma dag, i funktionen där assistenten berättar om dagens planering, väder och trafikinformation. Många användare uppfattade meddelandet som produktplacering, något Google själva förnekar. Sökmotorföretaget menar att assistenten bara tog upp ett aktuellt ämne. Du kan själv höra hur meddelandet lät i den här videon.

 

Med tanke på reaktionerna kring Skönheten och odjuret-gate skulle det förmodligen inte tas väl emot att sälja placeringar i de röststyrda sökresultaten utan att tydligt meddela användarna, som i så fall kan tänkas gå över till en reklamfri tjänst.

 

De röststyrda assistenternas tid i Sverige är än så länge knappt påbörjad. Hur utvecklingen av tjänsterna kommer att se ut och hur användarna kommer förhålla sig till den återstår att se. Vi följer händelseförloppet och håller dig uppdaterad. Fortsättning följer!

 

Diskutera i sociala medier!