6 nyckeltal att mäta och finslipa för dina e-postkampanjer

Cecilia | 2019-02-24 | Digital marknadsföring

Oavsett om du redan arbetar aktivt med dina e-postkampanjer eller befinner dig i startgroparna är mätning något du borde reflektera kring. Det är viktigt att känna till hur mottagarna reagerar på dina nyhetsbrev för att kunna vidareutveckla dem. Men för att ta del av fördelarna från korrekt mätning gäller det att lära känna de rätta mätpunkterna. I det här inlägget går vi igenom några av de mest centrala nyckeltalen, de som du alltid borde följa upp. Som en bonus får du dessutom tips på hur du kan prestera bättre utifrån varje mätpunkt.

Bounce rate (avvisningsfrekvens)

Din bounce rate visar hur många procent av dina mail som inte nådde sin mottagare. Du är alltså ute efter ett lågt värde.

Har du hög bounce rate?

  • Försök att verifiera e-postadresserna i din lista genom att skicka mail som du ber mottagarna bekräfta att de har mottagit. På så sätt kan du sålla bort felaktiga adresser.
  • Ibland hamnar nyhetsbrev i skräpposten. Det finns flera metoder för att undvika det, som att undvika versaler och utropstecken, ha bra fördelning mellan bilder och text, och att ha en tydlig avsändare. Men inga metoder säkerställer helt att du landar i inkorgen.

Open rate (öppningsfrekvens)

Open rate mäter hur många mottagare som har öppnat ditt nyhetsbrev.

Har du låg öppningsfrekvens?

  • Felet ligger ofta i rubriken. Våga experimentera med budskap och hur du formar den här korta texten. Ett tips är att dela mottagarlistan i två och testa olika sorters rubriker. På så sätt kan du till exempel testa om din målgrupp föredrar en spexig eller lågmäld rubrik, raka erbjudanden eller en teaser till ett blogginlägg. Mät vilket nyhetsbrev som presterar bäst, dokumentera och ta med dig de nya insikterna.
  • Relevans är a och o. Anpassa rubriker, erbjudanden och annat efter din publik.
  • Tidpunkt spelar också in. Ditt mail ska gärna landa i inkorgen just när din målgrupp är redo att läsa det. Har de en stund över under helgen, vardagens lunch eller på torsdagar efter jobbet? Även för det här kan du genomföra A/B-tester.

Click through rate (klickfrekvens)

Med click through rate (CTR) mäts hur många mottagare som har klickat på en eller flera länkar i ditt nyhetsbrev. Du kan i många fall bryta ner mätningen ytterligare, för att exempelvis se hur många som klickade på en specifik länk.

Har du låg klickfrekvens?

  • Att skicka mail för ofta kan påverka både öppningsfrekvens och klickfrekvens negativt. Skicka hellre ett mail för lite än ett för mycket. Du vill absolut inte att mottagarna ska tröttna på dig.
  • Se över om du kan vara tydligare. Förmedlar du verkligen dina erbjudanden tillräckligt tydligt? Läs igenom mailet och se till att länkar är lätta att hitta där mottagarens intresse väcks. Även här kan du använda A/B-tester för att se vad som går hem.
  • Skicka alltid en version av mailet i HTML och en version i ren text. På så sätt missar ingen ditt budskap, även om de har blockerat mail med bilder och avancerad layout. Vilket är vanligare än du kanske tror.
  • Se till att nyhetsbrevet är mobilvänligt! Många läser mail i mobilen, så glöm inte att dubbelkolla att allt ser bra ut i både desktop och mobil.

Opt-out / unsubscribe rate (antal uppsagda prenumerationer)

Din unsubscribe rate baseras på hur många av dina mottagare som säger upp sin prenumeration.

Har du en hög unsubscribe rate?

  • Ofta hänger det ihop med att mottagarna inte känner att du skapar tillräckligt stort värde. Fråga dig själv vad dina mottagare får ut av dina utskick? Kan du göra mailen mer värdefulla på något sätt? Många tänker att rabattkoder är det enda alternativet, men värde kan se ut på olika sätt. Kanske kan du ge intressanta tips för användning av dina produkter eller låta kunderna följa med bakom kulisserna.
  • Skickar du samma gamla trötta erbjudanden och budskap gång på gång kommer dina mottagare så småningom att tröttna. Gör en medveten ansträngning att förnya nyhetsbrevet löpande.

Conversion rate (konverteringsgrad)

Konverteringsgraden är en indikator på hur många kunder som gör något du vill att de ska göra efter att ha fått ditt mail. I många fall räknas ett genomfört köp som en konvertering, men det kan även röra sig om en offertförfrågan eller liknande.

Är din konverteringsgrad låg?

  • En stor del av poängen med e-postmarknadsföring är att bygga en relation med kunderna. Konverteringsgraden kommer du lyckas med när du har finslipat ditt innehåll, genomfört tester och skapat passande erbjudanden.
  • Ett klick är en sak, men för konvertering krävs ett visst mått av tillit. Den bygger du genom att leverera de förväntningar du själv har satt i ditt mail. Så för att klick ska leda till konvertering måste budskapet i mailutskicket hänga ihop med innehållet på målsidan som du länkar till.

Return on investment (kapitalavkastning)

Vi behöver inte berätta för dig att marknadsaktiviteter medför kostnader. Därför brukar man också följa upp vad företaget får tillbaka på sin investering, det vill säga return on investment (ROI). För e-postannonsering räknas ROI som antal tjänade kronor per varje krona som har investerats i din mailkampanj.

Har dina mailkampanjer låg ROI?

Här kan anledningarna vara många. I många fall kan ROI förbättras när du arbetar vidare med tipsen vi har gett för de andra mätpunkterna. E-postkampanjer är långsiktiga investeringar och pengarna rullar sällan in över en natt. Men med eftertanke och löpande tester kan det bli riktigt, riktigt bra.

Vi hoppas att du har fått matnyttiga tips i det här inlägget. Vill du få hjälp att mäta och raffinera dina kampanjer via e-post, hör av dig till oss! Vi kan hjälpa dig med allt från innehåll till tester.

Cecilia Lyche Simonsson

Cecilia har gedigen erfarenhet av marknadsföring och projektledning. Hon tror starkt på att förstå och stärka individers egna drivkrafter – som en nyckel till riktigt bra samarbeten. Cecilia gillar att löpträna i skogen och njuter gärna av västkustens havsluft i sitt fritidshus.