Så mäter du en mailkampanj – nyckeltalen som räknas

Skribent:

2011-08-10 15:18
Webbanalys

Oavsett om du aktivt arbetar med mailkampanjer eller precis skall börja så är det viktigt att förstå och kunna agera på hur dina kunder reagerar när du skickar ut dina mail. Om du inte följer upp eller har full förståelse för de enskilda nyckeltalen som vanligen finns tillgängliga så kan du aldrig mäta utfallet på din kampanj. Du kommer heller aldrig kunna förbättra dina utskick och nå bättre resultat.

I det här inlägget går vi därför igenom några av de viktigare nyckeltalen som man alltid bör följa upp, oavsett kampanjens storlek. I anslutning så presenterar vi också några enkla tips som kan förbättra varje nyckeltal.

Bounce-rate (studsade mail)

Bounce-rate presenteras vanligen i procent och är antalet mail som, av flera anledningar, inte når sin mottagare. Ett lägre antal studsade mail är bättre.

Har du en hög boune-rate?

Försök i största möjliga mån verifiera dina kunders adresser genom att skicka ett första mail och be dem bekräfta detta. Detta kommer minimerar antalet felskrivna och felaktiga adresser.

Många stora e-post leverantörer kan reagera på hur du skriver dina mail vilket gör att de hamnar i skräpkorgen. Många av de stora tjänsterna för mailkampanjer har hjälpmedel för kontrollera din ”spamnivå” innan du skickar ut dina mail.

Köp inte mailadresser. Att köpa adresser och skicka kommersiella budskap utan att mottagaren har önskat det kan vara olagligt. Listorna är ofta även av låg kvalité med många adresser som inte längre är i bruk.

Open-rate (öppningsgrad)

Öppningsgraden på ditt utskick är antalet människor som öppnar ditt brev när det väl nått deras mailkorg.

Har du låg öppningsgrad?

Din öppningsgrad kan ofta knytas till hur till hur du utformar dina rubriker. Så våga experimentera med olika budskap och utformningar. Dela din lista i två och skicka olika rubriker med olika budskap till varje del. Vilken presterar bäst? Ta med dig den vetskapen till nästa utskick och testa igen, och igen och igen.

Relevans är viktigt. Vet du med dig att dina kunder kommer genom en hundshop så kan det vara så att de inte är lika reaktiva på erbjudanden om kattfoder. Anpassa rubriker, erbjudanden och utskick till din publik.

När är dina kunder aktiva? Helger, måndagar, torsdagar? Klockan 1 på dagen? Pröva att skicka dina utskick olika veckodagar och vid olika tidpunkter. Försök att finna när dina kunder är som mest reaktiva.

Click-through-rate (klickgrad)

Din klickgrad baseras på hur många av dina mottagare som öppnar dina mail också klickar på den eller de länkar som de allra flesta fallen finns med i ditt budskap. Vanligtvis så bryts denna statistik ner ytterligare i de fall du t.ex. har flera länkar i ditt mail och du vill veta vad varje enskild länk producerar i klick.

Har du låg klickgrad?

Om du skickar för många mail för ofta så kan inte bara din öppningsgrad påverkas negativt utan även din klickgrad. Skicka hellre ett mail för lite än ett för mycket. Det kommer du tjäna på i längden.

Var tydlig i ditt budskap. Vill du att dina kunder skapa köpa just det där hundfodret du har kampanj på? Kommunicera då det i ett tydlig budskap. Undvik länkar som ‘Läs mer’ eller ‘Klicka här’ – direkt instruerande budskap och länkar fungerar bättre. Exempel kan vara ”Köp hundfoder till halva priset”. Även här är testning att rekommendera.

Skicka alltid alla mail i två versioner, en HTML-version och en version i ren text. Många har blockerat mail med bilder och avancerade layouter och kommer såldes missa ditt budskap om det bara finns i bildform.

Opt-out-rate (antal uppsagda prenumerationer)

Din opt-out-rate baseras på hur många av dina kunder som varje gång du gör ett utskick avböjer fler mail i framtiden genom att säga upp sin prenumeration.

Har du ett högt antal uppsagda prenumerationer?

Många gånger kan man koppla ett ökande antal avslutade prenumerationer till det faktum att du i kundens ögon inte erbjuder ett tillräckligt stor värde. Vet du verkligen vad dina kunder efterfrågar? Ta för vana att då och då alltid fråga dina kunder vad de önskar för typ av erbjudanden. Kan du erbjuda något som de annars inte skulle få om de inte agerar på ditt utskick?

Var intressant och relevant. Åter igen, skickar du samma gamla utskick, samma gamla erbjudanden och samma gamla budskap till dina kunder gång på gång så kommer de att tröttna. Försök att ständigt förnya dig samtidigt som du engagera dina kunder.

Conversion-rate (konverteringsgrad)

Din konverteringsgrad baseras på hur många av dina kunder  som går till avslut från det att de fått ditt mail, klickat på en länk (eller på annat sätt kontakta dig) och sedan avslutar en affär.

Är din konverteringsgrad låg?

Marknadsföring via mail handlar i mångt och mycket om att bygga en relation med dina kunder. Om du lyckas att göra detta med innehåll, engagemang, entusiasm och passande erbjudanden så kommer du se högre konverteringsgrader i det långa loppet. Konverteringen ligger alltid i relationen med dina kunder oavsett medium.

Följ upp dina budskap. Om du kommunicerar ett visst budskap i dina mail och du når ett klick är det viktigt att följa upp och matcha dessa på den landningssida som dina kunder når. Att skicka dem till din startsida är dödsdömt.

Return on investment (kapitalavkastning)

De allra flesta marknadsaktiviteter, inklusive mailkampanjer medför någon typ av kostnad. Din kapitalavkastning är tjänade kronor för varje krona investerad i din mailkampanj.

Har du låg kapitalavkastning på dina mailkampanjer?

Genom att ständigt arbeta punkterna ovan denna så är det full möjligt att förbättra din avkastning från mailkampanjer. Men, och detta är viktigt, framgångsrika mailkampanjer är ett långsiktigt arbete som inte sker över en natt. Alla element i en lyckad mailkampanj kräver eftertanke och testning, många, många gånger.


 

Diskutera i sociala medier!