SEO Toolkit från Microsoft – on page-analys på steroider

Skribent:

2011-06-03 14:23
Sökmotoroptimering

Det må vara fredag och det må vara en klämdag men det betyder inte att vi tar ledigt från bloggandet. Idag är tanken att höja ett verktyg från Microsoft till skyarna, antagligen det mest underskattade SEO-verktyget som finns där ute, nämligen SEO Toolkit. För att använda dig utav detta underbara verktyg behövs en Windowsmaskin som kör IIS (Internet Information Service), detta då SEO Toolkit är ett tillägg till IIS. Så ni med Mac (om ni inte redan kör Windows) kan ju överväga att byta operativsystem eller använda er av en VPS-server.

Installera SEO Toolkit

  1. Börja med att installera Microsoft Web Platform Installer 3.0 – då det underlättar installationen utav IIS.
  2. Installera sedan SEO Toolkit. När du har installerat det bör det dyka upp i IIS helt automagiskt, men jag reserverar mig för att det kan bli fel, eftersom det faktiskt är Microsoft trots allt. Men genom att göra en sökning i startmenyn på ”aktivera eller inaktivera windows-funktioner” får vi upp en ruta med alla windowsfunktioner som är aktiverade på din dator. Säkerställ att mappen World Wide Web-tjänster är ikryssad (Internet Information Services skall också vara ikryssad vilket det förmodligen redan är) – tryck sedan på OK.
  3. Starta SEO Toolkit – du hittar det under: Alla program ->IIS 7.0 Extensions > Search Engine Optimization (SEO) Toolkit 1.0

Så! Vad kan vi nu göra med SEO Toolkit?

Med SEO Toolkit kan vi enkelt spindla igenom vår webbplats och på så sätt hitta samtliga ”fel” på vår webbplats. För att starta spindlingen trycker du på ”Create new analysis” och följ sedan anvisningar på skärmen. Som standard finns det ett flertal olika fel som den automatiskt pinpointar ut åt oss.  T ex, kan vi för bebetteronline.se få ut följande.

  • 58 sidor saknar meta-beskrivning
  • 5 sidor har för lång titel-tagg
  • 5 sidor har för kort meta-beskrivning
  • 4 sidor har en länk till en URL som returnerar fel error
  • 2 sidor saknar en h1-rubrik

Vi kan även få ut många fler intressanta saker,vi kan t ex. se vilka sidor som har flest interna inkommande länkar till sig, vilka sidor som tog längst tid att ladda, vilka bilder som saknar en alt-beskrivning – som ni säkert förstår kan ni se det mesta om er webbplats. Precis som med Google Analytics kan vi också skapa våra egna ”rapporter” – i SEO Toolkit kallat Query. Genom att skapa våra egna Query kan vi förenkla vissa steg när man jobbar med On Page-optimering. Man kan mycket enkelt skapa en query för att hitta alla sidor på webbplatsen där det t ex. finns en länk med ankartexten ”här”, ”klicka här” etc etc. Vi kan skapa rapporter för att få ut på vilka sidor där vårt ”sökord” förekommer i titel-taggen. Jag tänkte följa upp med mer om SEO-toolkit och hur man skapar egna rapporter i ett inlägg längre fram, men vad exakt skulle du vilja kunna få ut utav SEO Toolkit? Lek runt lite i SEO Toolkit och lämna gärna en kommentar om du har några funderingar. Gillade du inlägget? Pusha det gärna på pusha.se!

 

Diskutera i sociala medier!