Sökmotoroptimering – en handlingsplan för nybörjare

Skribent:

2013-03-13 10:12
Sökmotoroptimering

Tidigare skrev jag om vikten av att behärska källkritik men det finns vissa källor till kunskap som varje blivande (eller nuvarande) sökmotoroptimerare bör ha tagit del av.

Min tanke är att jag i den här bloggposten ska dela med mig av en handlingsplan för hur jag, om jag börjat med sökmotoroptimering idag, skulle ha inlett min resa mot att bli en skicklig sökmotoroptimerare.

Sökmotoroptimering innebär just optimering för sökmotorer

Sökmotoroptimering handlar inte om att lura sökmotorers algoritmer för att på det viset få bättre placeringar i sökmotorers organiska resultat. Som sökmotoroptimerare arbetar du med sökmotorn, inte emot. Ditt jobb är att tillförskanska dig maximal kunskap om hur sökmotorer fungerar och vad dess algoritmer uppskattar för typ av innehåll och kod. Med hjälp av den kunskapen kan du se till så att du själv och dina klienter arbetar med webbplatser på ett sätt som säkerställer maximal kärlek ifrån både sökmotorer och besökare.

Läsning

Googles riktlinjer för webbansvariga

Grunderna i Google – Läs om hur Google hittar, genomsöker och visar webbsidor

Google Webmasters – Getting started

Hur sök fungerar

The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine

Search Quality Rating Guidelines

Använd Google till allt

Vi älskar Google

Om du arbetar med sökmotoroptimering mot svenska webbplatser kommer du att fokusera mest på optimering för sökmotorn Google. Anledning är helt enkelt att Google är den mest populära sökmotorn. Varje dag genomförs 30-35 miljoner sökningar på Google bara ifrån Sverige.

 

Länkarna ovan ger dig en god teoretisk grundläggande kunskap men för att lyckas måste du också själv kunna leka, experimentera och iakta.

Mitt förslag är att du från och med nu alltid utgår ifrån Google, detta oavsett vad du ska göra på Internet. För att lyckas så tvingas du att hitta nya kreativa sätt att använda Google och du kommer snabbt att bli skicklig på att använda sökmotorn optimalt.

Läsning

Google Guide

Google Search Operators

Google Search Education

Google Power Searching Course

A Google A Day

Grundläggande sökmotoroptimering

Om du har följt råden ovan (vilket jag hoppas att du har) så kan du redan nu mer än 99 procent av alla internetanvändare och det är nu dags att introducera dig på allvar till sökmotoroptimering.

Jag rekommenderar att du börjar med att läsa tre guider. Kom ihåg när du läser att innehållet i dem kan variera. Det beror på att det trots allt är omöjligt att korrekt veta exakt hur sökmotoroptimering fungerar, även om vi har en relativt god förståelse av de flesta av de tvåhundra olika faktorer som Google använder för att bestämma en webbplats position i de organiska sökresultaten.

Läsning

What Is SEO / Search Engine Optimization?

Beginners guide to SEO

Googles Grundhandbok om sökmotoroptimering

Förstå HTML/CSS och PHP

En sökmotoroptimerare behöver inte behärska programmering utan och innan men en grundförståelse är helt klart önskvärd, inte minst inom html, php och css.

Code Academy erbjuder gratis kurser inom dessa områden.

Länk

Code Academy

WordPress

WordPress är världens mest populära bloggplattform. Tusentals företag använder WordPress, inte bara till bloggar utan även till hela webbplatser. IIS (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) har gett ut en utmärkt svensk guide som går igenom det viktigaste som du bör känna till om WordPress.

WordPress logotyp

Läsning

Skapa en webbplats med WordPress

Dataanalys

Dagens sökmotoroptimering går allt mer emot att bli datadriven. Du måste således behärska fundamental dataanalys för att korrekt kunna skapa framgångsrika SEO-strategier. Ett utmärkt verktyg för detta (samt för att skapa lättöverskådeliga rapporter) är Excel.

Oavsett om begrepp så som pivottabeller, absoluta och relativa referenser och inbäddade objekt får dig att skaka på huvudet eller inte bör du läsa igenom (och lära dig) det som guiden nedan behandlar.

Läsning

Excel for SEO

Min egen sammanställning av användbara resurser om hur du kan använda Excel för SEO finner du på http://www.scoop.it/t/excel-for-seo

Webbanalys med Google Analytics

De flesta webbplatser använder Google Analytics. Om du behärskar det verktyget så klarar du dig långt vad gäller webbanalys. Avinash Kaushik är “Digital Marketing Evangelist” på Google (ja det är faktiskt hans titel) och han räknas som något av en guru inom webbanalys. Bland annat så har han skrivit boken Web Analytics 2.0, något av en bibel inom webbanalys. På hans webbplats kan du emellertid finna nästan all information som du kan tänkas behöva för att bli en hejare på webbanalys .

Google själva har också interaktiva videokurser som lär dig att använda just Google Analytics. Idéen bakom dessa videos är att du ska kunna förbereda dig för att skriva “Google Analytics Individual Qualification (IQ) test” och därigenom bli en Google Analytics Certified Individual. Om du klarar testet så får du ett diplom som intygar att du till fullo behärskar Google Analytics.

Google Analytics

Läsning

 Avinash Kaushiks blogg

Google Analytics Video IQ Lessons

Vill du testa dina kunskaper inom Google Analytics? Besök då googleanalyticstest.com och gör övningsprovet.

Länkbyggande

Som du vid det här laget borde veta så älskar Google och andra sökmotorer länkar. En stor del av en sökmotoroptimerares jobb består således av att aktivt försöka skaffa sig länkar ifrån andra webbplatser. Helst så ska länkarna komma ifrån sidor med hög auktoritet och behandla för din webbplats relevanta ämnen.

Paddy Moogans bok The Link Building Book är av mig ansedd som en av de bästa källorna till kunskap om du vill lära dig länkbyggande på rätt sätt från grunden.

Se också till att läsa bloggposten nedan. Du får en inblick i hur kreativ en SEO-konsult ibland måste vara för att komma över en attraktiv länk.

Läsning

The Most Creative Link Building Post Ever

The Link Building Book

A Linkbuilder’s Gmail Productivity Setup (with Outreach Emails from 4 Industry Linkbuilders)

Nulägesanalyser (SEO Audits)

Många kunder vill inte få hjälp med det praktiska SEO-arbetet utan föredrar att utföra ändringar själva. De kan då beställa en nulägesanalys, också kallad SEO audit. Varje nulägesanalys anpassas till den specifika situationen men vissa punkter återkommer ständigt.

Min husguru inom SEO audits heter Alan Bleiweiss. Alan har arbetat med främst SEO audits sedan 2005 och det han inte vet om SEO-analyser och rapporter är inte värt att veta.

Läsning

ANATOMY OF A FORENSIC SEO AUDIT & ANALYSIS

Anatomy of a Hands-on SEO Site Audit – Part 1

Anatomy of a Hands-on SEO Site Audit – Part 2

Anatomy of a Hands-on SEO Site Audit – Part 3

SEO Audits: Strategic Vs. Tactical – The Right Solution for Clients

Video – SEO Audits with Alan Bleiweiss and Steve Webb

Google+

Social signals (rekommendationer och mentions) på sociala medier så som Facebook och Twitter  kan numera påverka din position i sökmotorresultaten. Viktigast av alla sociala nätverk är dock Google+, Googles egna sociala nätverk. Förutom de vanliga ”social signals” så existerar nämligen något som kallas för AuthorRank vilket med stor sannolikhet kommer att spela en viktig roll för sökmotoroptimering framöver. AuthorRank är tätt sammanlänkad med Google+. Jag skrev tidigare en bloggpost som behandlade just detta. Länk finner du nedan.

Läsning

What the Plus! Google+ for the Rest of Us är en gratis e-bok skriven av Guy Kawasaki som på ett bra sätt introducerar dig till Google+.

Är ditt företag redo för Google AuthorRank?

Social Signals Explained – What are they and how are they important?

SEO-Verktyg

Sökmotoroptimerare (och onlinemarknadsförare i stort för den delen) är ofta närmast besatta av olika verktyg. Undvik att hamna i den fällan. Verktygen finns där för att underlätta i ditt arbete, inte för att göra detta åt dig vilket många dessvärre tycks tro.

De verktyg som jag rekommenderar och använder regelbundet för svensk SEO är följande.

SeoTools for Excel (gratis)

Screaming Frog SEO Spider

SEOmoz tools

SeoTools for Excel - utmärkt verktyg av Niels Bosma

Jag kommer att skriva en separat bloggpost framöver där jag testar olika SEO-verktyg men de ovan är de som jag använder absolut mest.

Annie Cushing, en lysande stjärna på SEO-himlen, har skapat ett Google Docs-dokument som innehåller mer eller mindre alla verktyg som du kan tänka dig. Kika gärna in där för att bli inspirerad. Länk: Annie Cushing’s Must-Have Tools

Nyckelordsanalys

Kommer i en separat bloggpost.

Avancerad SEO

En utmärkt gratisguide som författaren skulle kunnat tjäna en bra slant på om han valde att ta betalt istället för att ge bort den gratis. Passar den som redan behärskar informationen som vi har gått igenom ovan.

Läsning

 The advanced guide to SEO

En avancerad SEO-guide

Öka din produktivitet

Ju mer effektiv du är desto bättre resultat kommer du att få. Jag gick tidigare i en bloggpost igenom fem stycken gratisprogram som jag tycker att du bör prova på att använda.

Läsning

http://www.bebetteronline.com/blogg/oka-din-produktivitet/

Bloggar & webbsidor som du bör följa

Tjusningen och för den delen utmaningen med sökmotoroptimering är att det är en ständigt föränderlig bransch. Google förändrar ständigt sin algoritm och nya teorier och verktyg kommer och går. Dagens sanning kan mycket väl inte längre gälla i morgon.

Håll dig därför uppdaterad genom att följa ett par bloggar och webbplatser.

Många fyller sina RSS-läsare med hundratals bloggar vilket resulterar i att de varje dag har en roman av innehåll att gå igenom, varav fyra femtedelar är skräp. Undvik det och håll dig till listan nedan. Självfallet behöver du inte läsa allt som postas men skumma i alla fall igenom och välj ut det viktigaste.

Bloggar & Webbplatser

Search Engine Journal

Search Engine Land

SEOMoz blogg

SEER Interactive

Distilled

Official Google Webmaster Central Blog

Kommentarer?

Är det någonting som jag har missat att ta upp? Har du tankar, åsikter, ris eller ros? Skicka oss gärna ett mail och berätta!

E-post: sthlm@bebetteronline.com

 

 

Diskutera i sociala medier!