Din kompletta guide till lagliga Facebook-tävlingar 2018!

Skribent:

2018-10-05 08:58
Sociala medier

Nu har du chansen att vinna – engagemang och räckvidd genom att anordna tävlingar på Facebook! Det är ett utmärkt sätt att nå ut med ditt budskap till fler och bygga en relation till dina följare. Men som med det mesta finns det regler och lagar att följa, både gentemot Lotteriinspektionen och Facebooks. Om du bryter mot Facebooks tävlingsregler kan ditt konto bli avstängt, men bryter du mot lagen kan konsekvenserna bli större. Men misströsta inte, det är faktiskt lätt att göra rätt. Så läs vidare för att få våra bästa tips för att hålla tävlingar på Facebook enligt konstens alla regler!

Tävling på Facebook – exempel och checklista

För att göra det tydlig hur en tävling som följer regler och lagar kan se ut på Facebook vill vi visa två exempel – ett korrekt inlägg och  ett inlägg som exemplifierar hur du inte ska göra. Se här:

 

För att följa regler och lagar kring tävlingar på Facebook, kontrollera att du instämmer med de här påståendena:

 

  • Du anordnar en tävling, inte ett lotteri, i lagens mening.
  • Du berättar för deltagarna om reglerna för vinstskatt och skickar in blanketten till Skatteverket när tävlingen är avslutad.
  • Du har delat med dig av fullständiga tävlingsvillkor. Förslagsvis via en sida på din webbplats som du länkar till i slutet av posten på Facebook där du informerar om tävlingen.
  • Du uppmanar inte till att dela din tävling, eftersom tävlingar inte får bedrivas på personliga tidslinjer.
  • Du uppmanar inte till att använda någon av Facebooks funktioner (till exempel att gilla och dela) som verktyg för att delta i tävlingen. Du ber inte heller personer att tagga sig själva eller andra i bilder som de inte är med på. Du uppmanar inte heller deltagarna att tagga sina vänner i kommentarer.
  • Kampanjen innehåller en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsrad, stödd, administrerad av eller knuten till Facebook.

 

Känns något oklart, läs vidare!

 

Skillnaden på lotteri och tävling på Facebook – enligt lagen

Svensk lagstiftning skiljer på tävlingar och lotterier. Ett lotteri kan bara ideella föreningar hålla efter att ha ansökt om tillstånd. En tävling tillåts företag däremot att anordna. Enligt lagen skiljer sig tävlingar från lotterier på så sätt att de har ett tävlingsmoment. På något sätt ska man kunna skilja på deltagarnas insatser i tävlingen för att se vem som presterade bäst. Att ställa en mycket enkel fråga där alla kan se varandras svar räcker inte. Det ska antingen vara en svårare fråga som man kan ge ett stort antal svar på. Ett exempel skulle en skoaffär kunna ställa frågan ”hur många meter skosnöre tror du att vi köper in under ett år?”. Du kan även be tävlingsdeltagarna att lämna en motivering på varför just de ska vinna tävlingens pris. Däremot är det i dagsläget inte tillåtet att uppmana besökare att ”gilla” eller ”dela” något för att vinna och där vinnaren lottas fram.

 

Den 1 januari 2019 får vi dock en ny lotterilagstiftning. Efter årsskiftet kommer det inte längre krävas något tillstånd för att arrangera slumpmässiga kampanjer där en vinst utlovas. Den nya spellagen öppnar följaktligen upp för lotterier i våra sociala kanaler men dock kvarstår faktum att  Facebook i dagsläget inte tillåter denna typ av marknadsföringsknep. Och hur Facebook förhåller sig till denna lagändring kommer vi att följa med spänning.

 

Vinstskatt och tävlingsvillkor

Och så till skatteregler, men det är faktiskt inte särskilt komplicerat. Om vinsten i tävlingen är värd mer än 3% av prisbasbeloppet måste vinnaren betala vinstskatt. Om du inte vet vad ett basbelopp är, det är ett belopp som justeras för att spegla inflationen när man beräknar förmåner och avgifter. Just prisbasbeloppet ligger i år på 45 500 och 3 procent av det är 1365 kronor. Du måste informera om eventuell vinstskatt i tävlingen. Efter att tävlingen har avslutats ska du skicka in en speciell blankett till Skatteverket, där bland annat vinnarens personnummer och beloppet som vinsten är värd ska finnas med.

 

Fullständiga tävlingsvillkor ska finnas tillgängliga för deltagarna att se. I och med att den här textbomben skulle göra tävlingens inlägg i sociala medier lång och krånglig rekommenderar vi att du ordnar en plats för villkoren på din webbplats eller i Facebooks anteckningar. Det kan du sedan länka till i slutet av inlägg som gäller tävlingen.

 

Så lätt är det att följa lagar och regler för tävlingar på Facebook! Vi vill passa på att säga att många av tipsen i det här inlägget även gäller på andra sociala medier (bland annat Instagram), eftersom svensk lagstiftning är densamma och plattformarna har liknande regelverk. Har du några frågor eller vill du få hjälp att ta din närvaro på sociala medier till nästa nivå? Hör av dig till oss!

Här kan du läsa fler tips och blogginlägg om sociala medier

Big no no.

 

Diskutera i sociala medier!