”Instageddon” – Så undviker du Shadowban på Instagram

Jessica Johansson | 2017-10-03 | Sociala medier

Är den organiska räckvidden död? Den frågan har ett stort antal influencers och företag ställt sig under den senaste tiden. Anledningen är att allt fler användare på Instagram upplever att de får sämre räckvidd och engagemang än tidigare. De har drabbats av det som kommit att kallas Shadowban, en del av Instageddon. Fenomenet som gör det svårare att nå ut till nya följare. De som inte följer dig kan nämligen inte se dina bilder när de söker på hashtaggarna som du har använt. Du blir osynlig.

Du kan kontrollera om du har blivit shadowbannad manuellt. Be 3–5 personer som inte följer dig att söka på en hashtag som du har använt. Helst en hashtag som inte är alltför populär, eftersom ditt inlägg kan försvinna i mängden. Om ingen av testpersonerna ser din bild har du kanske blivit shadowbannad.

Instagram har inte kommenterat shadowban, men flera experter på sociala medier har analyserat fenomenet. Som tur är kan du undvika att bli shadowbannad och rädda situationen om du redan har blivit det. Det handlar till stor del om något så klyschigt som att vara dig själv och att agera naturligt.

Blogginlägget fortsätter längre ner.

Behöver ditt företag blir bättre på Instagram? Låt oss hjälpa dig!

Kontakta oss idag!

Bete dig inte spammigt

Instagram vill att vi ska använda deras plattform för att skapa mervärde för andra användare. Annars blir det sociala mediet tråkigt och förutsägbart. Därför tar de i med hårdhandskarna mot konton som verkar spammiga genom att göra dem osynliga. Undvika detta genom att inte bete dig som en robot. Med andra ord, frossa inte i likes, följningar och kommentarer mer än vad som känns naturligt. Men för att få Instagrams algoritmer att reagera handlar det i de flesta fall om att ge andra över 150 likes eller 60 kommentarer per timme.

Undvik även ”tillväxthackning” i stil med att lägga 30 hashtaggar i din caption och 30 i en kommentar. Följ helt enkelt Instagrams riktlinjer, så finns det ingen anledning för dem att shadowbanna dig. Har du inte sett Instagrams användarvillkor? Klicka här för att läsa dem.

Välj manuellt över automatiserat

Att använda botar, automatiserande appar och hemsidor för att hantera din närvaro är inte tillåtet. Det är inte svårt för Instagram att se om du använder en service för att likea, kommentera, följa och lägga upp bilder. Algoritmer och användarvillkor har uppdaterats för att motverka den här sortens verktyg. Om du ändå använder dem kan du bli shadowbannad. Däremot får du fortfarande använda verktyg som påminner när det är dags att posta och liknande, så länge de inte postar åt dig.

Att sluta skapa artificiellt engagemang gynnar inte bara Instagram utan även dig. Fler följare betyder inte nödvändigtvis ökad försäljning. Tänk långsiktigt. Vill du bli förknippad med spam eller ett genuint intresse för din verksamhet och dina följare? Möt dina följare på samma sätt som du skulle möta vem som helst i verkligheten. Det är vad Instagram vill och vad dina följare uppskattar.

Gör research om dina hashtaggar

Kanske har du blivit shadowbannad för att du nyligen har använt en eller flera hashtaggar som har varit blockerade eller förbjudna av Instagram. Ibland kan en till synes oförarglig hashtag som #beautyblogger och #like fyllas av innehåll som bryter mot appens riktlinjer. När det upptäcks tar Instagram antingen bort hashtaggen helt eller begränsar användningen av den.

Gå igenom alla hashtaggar du använder och se till att ingen av dem är begränsade av Instagram. Ta bort dem ur gamla inlägg och använd dem inte i framtiden. När du söker på en begränsad hashtag i Instagram kommer du se en sida med bilder följt av ett statusmeddelande eller inga resultat alls.

Använd inte samma hashtaggar på varje post, eftersom det kan se spammigt ut. Undvik även att enbart använda populära hashtaggar. Dels för att det kan se spammigt ut och dels för att konkurrensen är för hög för att nå potentiella följare. Känns det som mycket ansträngning för några hashtaggar? Ha i åtanke att det är ditt varumärke som du presenterar. Genom research får du koll på vad du kommer att förknippas med.

Lycka till i ditt fortsatta arbete med Instagram!

Jessica Johansson

Sedan Jessica började jobba med digital kommunikation 2014 har hon skaffat journalistexamen och Proficiency in English-certifikat från Cambridge. Hon brinner för att göra det komplicerade lätt att förstå. När hon släpper tangentbordet är det hantverk och konserter som gäller.

Kontakta oss för att förbättra din Instagramnärvaro!












    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Relaterade tjänster

    Innehållsstrategi för sociala medier

    Allt innehåll bör utgå ifrån din strategi. I strategiarbetet utgår vi från ditt företag, varumärke och affärsmål. Genom att skapa ett ramverk och strategi för ditt innehåll vet du att du skapar innehåll som tar dig närmare dina mål.
    Läs mer

    Annonsering på Instagram

    Miljontals svenskar använder Instagram varje dag! Med annonsering kan du nå ut till fler än du gör med vanliga inlägg, skräddarsy vilka som ser annonserna efter din målgrupp och underlätta deras köpresa.
    Läs mer

    Socialrapporten

    Äntligen allt på ett ställe! Vår socialrapport samlar hur det går på de sociala plattformarna, både tillsammans och nedbrutet per kanal, med tydligt visualiserade KPI:er och indikatorer på om det går bra eller dåligt, både på de resultat ni får organiskt och betalt.
    Läs mer