Vinner dina meta-beskrivningar klicken i sökresultatet?

Emelie Alsterberg | 2018-03-07 | Sökmotoroptimering

Lek med tanken att din butik blir erbjuden en ny lokal på stadens mest attraktiva shoppinggata, dessutom mitt emellan dina två största konkurrenter. Du är givetvis överlycklig och ser framför dig hur försäljningen kommer att skjuta i höjden tack vare alla nya kunder som kommer att hitta till dig. Du inser dock ganska snart att du inte alls får fler kunder i den mängden du förväntade dig. Du har ju exakt samma förutsättningar som dina konkurrenter, eller?

Applicera nu samma företeelse på sökmotorerna i det organiska sökresultatet, fast här får du istället bättre exponering på era viktigaste sökord tack vare bättre placeringar. Trots att du har höga placeringar på dina sökord på sökmotorns förstasida än tidigare upplever du inte att det genererar fler besökare. Nu återgår vi till din butik på shoppinggatan. Ställ dig utanför din butik och jämför ditt skyltfönster med dina konkurrenter, vad ser du?

Möjligheten att få besökare att klicka på just din webbplats handlar inte bara om höga placeringar på dina sökord i sökresultatet. För att få besökaren att klicka kan presentationen av webbplatsens sidor i sökresultatet vara avgörande.

Skapa dig ett attraktivt skyltfönster på sökmotorerna

För att förbättra ditt skyltfönster och få högre klickfrekvens finns det tre delar att du kan arbeta med: titel-taggar, meta-beskrivningar samt strukturerad data. Har du koll på dessa viktiga element på din webbplats har du stor möjlighet att skapa ett attraktivt skyltfönster.

Titel-taggar

För att ge användaren en snabb förståelse av innehållet i ett sökresultat och varför det är relevant för deras sökfråga är titeln avgörande. Det är oftast titeln som användaren går efter för att avgöra vilket resultat hen ska klicka på. Dina titlar bör därför vara beskrivande och övertygande. Varför bara skriva ”Göteborg hotell” när vi kan skriva ”Det bästa hotellet i Göteborg, med de lägsta priserna!”. En korrekt och beskrivande titel hjälper både människor och sökmotorer avgöra vad en specifik webbsida handlar om. Att ha en beskrivande och korrekt titel tillåter människor att välja din sida framför andra i en lista av resultat i sökmotorn. En bra titel som anses relevant av sökmotorn är även en faktor för vilken position man hamnar på i en sökning och att sidan är attraktiv att vilja klicka på. Därför är det viktigt att varje sida har en unik, attraktiv och klickvänlig titel-tagg anpassad för just din målgrupp.

Ett tips som kan öka möjligheten att sticka ut och därmed klickfrekvensen är att testa att använda [klamrar] eller (parentes) i din titel-tagg. Exempelvis kan följande titel-tagg bli mer iögonfallande med hjälp av klamrar.

Original: ”10 enkla SEO tips | Be Better Online”

Uppdaterad titel: ”10 SEO tips [Guide 2018] | Be Better Online”

Testa dig fram hur dina titel-taggar kan särskilja dig från konkurrenterna och hitta den variant som skapar optimal klickfrekvens.

Meta-beskrivning

Meta-beskrivningar är inte viktiga för rankingen för sökmotorerna, men är viktiga för att få användare att klicka på dig i sökresultaten. I meta-beskrivningen anger du en kortfattad sammanfattning av varje sidas innehåll och används som säljande ”reklamtexter”. Denna text drar läsare till en webbplats från ett sökresultat och är därför en mycket viktig del av helheten. Genom att utforma en lättläst, övertygande och säljande meta-beskrivning innehållandes viktiga nyckelord kan klickfrekvensen avsevärt förbättras för en hemsida. Var noga att lyfta viktiga konkurrensfördelar som exempelvis: fraktfritt eller om ni är billigast, i texten. Om ni lämnar meta-beskrivningen tom kommer Google själva välja text från sidans innehåll, vilket riskerar att ni får en mindre relevant text än om ni hade formulerat den själva. För att maximera klickfrekvensen i sökresultat är det viktigt att notera att Google och andra sökmotorer markerar sökord i beskrivningen med fetstil när de matchar sökfrågor.

Strukturerad data

Ett annat sätt att få din webbplats att bli tilltalande och stå ut i mängden bland alla andra sökresultat är att använda strukturerad data. Strukturerad data gör att sökmotorer lättare kan organisera innehåll och visa upp det i sökresultaten, vilket kan leda till ökad exponering och därmed fler klick. Strukturerad data är ett sätt att märka upp innehåll och information enligt specifika typer av standarder och format i koden på webbplatsen. Genom att märka upp exempelvis recensioner, pris, bilder för produkter eller tjänster, nyhetsflöde och brödsmulor mfl. kan detta visas upp direkt under din URL i sökresultatet och kan bidra att klickfrekvensen ökar. Det finns inga garantier på att uppmärkningen alltid kommer att visas i sökresultat – sökfras, sökhistorik, geografisk plats och enhet har exempelvis påverkan på detta.

Vill du lära dig mer om strukturerad data och data kan du läsa mer om det här.

Följ upp i Google Seach Console

Google Search Console är en kostnadsfri tjänst som hjälper dig ha koll på hur din webbplats presterar och hur den visas på Google. I Google Search Console kan du förutom många andra användbara funktioner följa upp vilka sökfrågor som gjorde att er webbplats visades i sökresultaten och hur många klick den fick. Detta kommer ge er en indikation på hur dina sidor presterar. Använd rapporten för att ta reda på vilka sökfrågor du syns på och hur många klick (CTR-click-through-rate) du får i förhållande till placeringen och visningar. Är exempelvis din klickfrekvens låg på ett viktigt sökord men du har hög placering och många visningar, är det dags att se över skyltfönstret. Titta i sökresultatet och jämför din sida med vad som visas bland de andra sökträffarna och undersök möjligheten att förbättra titel, meta-beskrivning eller strukturerad data. För att få tillgång till rapporten loggar du in i ditt Google Search Console konto och trycker på fliken ”söktrafik” i menyn till vänster.

 

Har du funderingar kring hur din webbplats presenteras i sökresultaten? Kontakta gärna oss så hjälper vi dig.

Emelie Alsterberg

Emelie har 10 års erfarenhet inom digital marknadsföring och projektledning, med sökmotoroptimering som specialistområde. På fritiden gillar Emelie att löpträna för kropp, sinne och bästa möjliga sluttid på nästa lopp.