Viral marknadsföring – 5 ingredienser för bra spridning

BBO | 2013-01-03 | Digital marknadsföring

På Wikipedia beskrivs viral marknadsföring som:

“ en marknadsföringsmetod som grundar sig på ett budskap, tjänst eller produkt som är så unik och intresseväckande att de individer som exponeras för den har en stor benägenhet att, utan incitament, sprida den vidare till sin bekantskapskrets.”

Idéen bakom en viral marknadsföringskampanj är således att skapa innehåll som människor delar med sig av till vänner och bekanta. Nedan finner du våra bästa tips för att säkerställa att ditt innehåll går viralt och inspirerar människor att sprida ditt innehåll vidare.

Gör någonting oväntat

På internet är vanligt ofta synonymt med tråkigt. Oavsett hur häftig du och ditt företag tycker att er nya produkt är så är risken dessvärre stor att entusiasmen inte delas av gemene man. Försök därför istället att göra det oväntade, det som på något sätt står ut ifrån mängden.

Ett utmärkt exempel är Volvos YouTube-kampanj “The Ballerina Stunt” där en kvinna går på lina mellan två körande lastbilar.

 

 

Tillverkar du rullstolar? Sätt raketer på den och låt den tävla mot en bil. Säljer du sopsäckar? Spela in en video där 5 adrenalin-junkies tävlar om att komma först ned för Åreskutan åkande på era sopsäckar.

Spela på känslor

Det finns en anledning till att söta katter och skrattande bebisar ofta får en enorm spridning. De spelar på känslor. Vilka känslor du spelar på är dock inte det viktiga, inse att du aldrig kommer att kunna göra alla nöjda. Var således inte tråkigt neutral – berör människor.

Sluta annonsera

De personer som tar del av ert innehåll är inte dummare än att de omedelbart genomskådar att er “galna” video i själva verket är en reklamkampanj för ditt varumärke eller produkt. För att ditt innehåll ska gå viral är det därför nödvändigt att din produkt inte utgör själva berörelsepunkten, utan snarare är ett “redskap” som gör det möjligt att genomföra själva huvudhandlingen.

Företaget Blendtec tillverkar mixers. De lägger regelbundet ut videos på YouTube där deras grundare, Tom Dickson, med ett leende visar på kraften i mixern genom att i den krossa allt ifrån nya produkter till stenar.

 

 

Besökarna bryr sig förstås i första hand inte om mixern, det häftiga är att se när den krossar en ny Iphone 5, en Ipad eller en golfboll.

Underlätta delning av ditt innehåll

Du vill att folk ska uppmärksamma och dela ditt innehåll med sina bekanta och vänner, oavsett om detta sker via e-post, bloggar eller sociala medier. Gör det därför enkelt för dem. Se till så att de enkelt kan publicera ditt innehåll på sina bloggar och uppmuntra delning i sociala medier med hjälp av “dela”-knappar.

Uppmuntra till konversation och diskussion

Låt dina besökare integrera med varandra genom kommentarer, chattfunktion eller någon annan lämplig kommunikationsväg utifrån den tänkta målgruppen.

Låt dem också styra fortsättningen på din kampanj. Har du en hjälte med i din film? Låt besökarna avgöra hur denne ska reagera i nästa film eller kampanj. Låt besökarnas önskan utgöra grundidéen men se till att även här servera det oväntade.

Vad tycker du är viktiga faktorer för viral spridning?