Visualisera länkdata med Google Fusion Tables

Skribent:

2013-01-11 11:19
Sökmotoroptimering

Dagens sökmotoroptimerare har, med hjälp av verktyg som Open Site Explorer, SEMRush och Majestic SEO, tillgång till mer eller mindre obegränsad mängd data. Detta har gjort vårt jobb lättare men samtidigt mer komplext. För att ”tvätta” dessa data, plocka ut de parametrar som är intressanta och förstå hur dessa skall tolkas krävs kunskap.

Du måste också kunna åskådliggöra vad siffrorna egentligen betyder, ofta för både klienter och kollegor, någonting som kan vara lättare sagt än gjort. Ett ark i Excel är inte att förkasta, men idag så är det möjligt att snabbt och kostnadseffektivt skapa datavisualiseringar som av mindre IT-vana kollegor uppfattas som mer estetiskt tilltalande och lättförståeliga.

Det finns en rad olika verktyg för att visualisera data, både betal- och gratisalternativ. Ett par exempel är Gephi (Open Source), FusionCharts och excelcharts.com.

Vi kommer dock här att uppehålla oss vid ett nytt verktyg i Google Drive, kallat Fusion Tables. Verkyget är fortfarande experimentalt. Detta innebär att det stundtals kan vara lite buggigt men har ändå stor potential. Du kan inte bara åskådliggöra data men också skapa och modifiera större databaser.

Chansen finns att Fusion Tables kommer att bli ett intressant verktyg för företag som arbetar med Enterprise SEO.

Enligt Bloggportalen.se är Sveriges mest besökta professionella blogg modebloggerskan Kissies. Nog vore det väl intressant att se hur hennes inlänksstruktur ser ut?

Steg 1: Vi hämtar i det här exemplet data ifrån Open Site Explorer. Detta är dock valfritt, du kan använda dig av vilken data som helst. Vi använder filtret i OSE  för att endast visa externa inkommande länkar till Kissies blogg och laddar därefter ned rapporten i csv-format.

Open Site Explorer

 

Steg 2:  Gå till Google Drive -> Create -> More -> Fusion Table. Här kan du välja att använda ett Google kalkylblad, skapa ett nytt tomt table eller ladda upp en fil ifrån din dator. Vi väljer det senare.  Välj därefter Help -> “Back to Classic look”.

Steg 3: Välj nu funktion ”Network Graph” under ”Experiment”. Sätt därefter Vertex 1 till ”URL” och Vertex 2 till ”Target URL”. Weight sätter du till ”Number Of Links”. Nu framträder en tydlig bild över samtliga inlänkar till Kissies blogg som finns indexerade i Open Site Explorer.

Vi kan också välja att filtrera data utifrån olika parametrar med hjälp av conditions och filter. Kanske vill vi till exempel enbart se dofollow-länkar eller länkar ifrån webbplatser med en viss domain-authority.

Visualisering

 

Hur du väljer att använda Fusion Tables är självfallet helt upp till dig. Kanske vill du gå igenom en konkurrents länkstrategier eller så vill du identifiera vissa sajter med specifika egenskaper som länkar till dem.

Ett varningens finger:

Datavisualisering handlar i slutändan inte om design eller estetik utan om att göra data lättanalyserad och förståelig. Det är också användbart för att åskådliggöra din poäng gentemot en klient, chef eller kollega. Se till att enbart lägga ned tid på att lära dig datavisualisering när du behärskar fundamental dataanalys. Risken finns annars att du enbart blir mer förvirrad än vad du var ifrån början.

Hur analyserar ni läsare era data och vad är era tankar kring Google Drive Fusion Tables?

 

 

Diskutera i sociala medier!