Google AdWords

Vad är Google AdWords?

Google AdWords i sökresultatet

Om du vill annonsera i Googles sökresultat så är svaret Google AdWords. I bilden till vänster ser du var annonserna visas. Enkelt förklarat väljer man vilka sökord man vill synas på, hur annonserna ska se ut och vart trafiken ska drivas – sedan betalar man per klick.

Varför behöver det optimeras?

Google AdWords-annonsering är ganska komplext. Skillnaden mellan ett enkelt uppsatt och dåligt optimerat konto och ett väloptimerat är väldigt stor. Bland annat på grund av Quality Score, vilket är Googles sätt att ranka kvaliteten i annonseringen. Det är ett värde mellan 1 och 10 som baseras på hur relevanta era annonser och målsidor är i förhållande till sökordet – och hur besökarna beter sig. Med en Quality Score på 1 betalar du 10 gånger så mycket för samma klick som någon med Quality Score 10.

Vårt uppdrag är att se till att samspelet mellan sökord, annonsinnehåll och målsidor driver maximalt med lönsam trafik vilket också ger en bättre Quality Score och lägre kostnad.