Remarketing med Google Ads

Remarketing med Google Ads är ett utmärkt sätt att sälja till de som redan vet att du finns! Metoden går ut på att visa annonser för de som har besökt din hemsida. Troligen har du som konsument märkt att annonser från webbutiker du har besökt dyker upp på sociala medier och andra håll. Det är remarketing, men inte alltid den bästa formen av det. Att utforma remarketing på ett sätt som kunden uppfattar som hjälpsamt är en utmaning, men något vi kan hjälpa dig med. Målet är att nå dina potentiella kunder med ett attraktivt budskap vid rätt tid!

Vanliga frågor

Vad är remarketing?

Med remarketing riktar du annonser mot personer som har besökt din webbplats. Du kan till exempel visa upp produkter som de har tittat på, för att påminna om att de finns. Med Google Ads kan du visa upp den här typen av annonser i Google och på andra webbplatser och appar i sökmotorns stora annonsnätverk.


Hur fungerar remarketing?

När en person besöker din webbplats läggs en cookie med en spårningstagg på personens dator. Informationen som samlas via den gör det möjligt att visa anpassade annonser. Till exempel med produkter som personen har visat intresse för, köpt eller kan tänkas vara intresserad av. Du sätter upp olika typer av remarketing-kampanjer i Google Ads, där du kan anpassa målgrupp och annonsernas utformning på många sätt.


Vilka sorters remarketing finns i Google Ads?

Det finns flera format och upplägg att välja bland. Standardremarketing visar mer generella annonser för de som har besökt din webbplats eller app. Med dynamisk remarketing visar du upp specifika produkter som användarna har visat intresse för. Ett annat exempel är remarketinglistor för sökannonser, som låter dig rikta sökannonser mot användare som har visat intresse för ditt företag tidigare.


Hur lyckas jag med remarketing?

Bra remarketing upplever kunderna som en hjälpsam påminnelse, inte som påstridigt tjat. För att inte spamma mottagarna kan du sätta ett frekvenstak, som begränsar hur många gånger annonseringen får visas för en och samma person. Ett tips är att testa dig fram med olika formgivning, text och upplägg genom A/B-tester. I ett sådant testar du två varianter och ser vilken som leder till flest klick och konverteringar. Med A/B-tester kan du även finslipa din timing, alltså hur lång tid efter besöket på din webbplats som annonsen ska visas. Det beror på hur köpresan ser ut hos just dig, och hur mycket tid kunden troligen vill överväga sitt beslut. Hör av dig till oss om du vill ha hjälp att sätta upp och förbättra din remarketing.

Så går remarketing med Google Ads till

Första steget är att samla besökare från din hemsida som du kan visa annonseringen för. Det innebär att du installerar en kod på samtliga sidor för att spåra vilka som besöker dem. Om du redan har installerat Tag Manager är det ett smidigt verktyg att använda. Därefter är det dags att sätta upp listor för att smalna av dina målgrupper. Sedan har det blivit dags att skapa dina kampanjer för remarketing i Google Ads. Forma engagerande innehåll och justera inställningar efter budget, geografi med mera. En inställning i Google Ads som är specifik för remarketing är frekvenstak, det vill säga hur många gånger annonsen får visas för samma IP-adress.

Utmaningen med remarketing är att göra det till något som dina potentiella kunder upplever som positivt. Med utgångspunkt i lång erfarenhet och kontinuerlig omvärldsbevakning hjälper vi dig klara det med bravur. Hör av dig så berättar vi mer om remarketing med Adwords!

Remarketing och retargeting är ett fenomenalt sätt att nå ut till de som redan har visat sig intresserade av ditt erbjudande, men inte har genomfört köp. Men att nå ut vid rätt tidpunkt med ett engagerande budskap kan vara knepigt. Ta hjälp av Be Better Online, så ordnar våra specialister det åt dig!

Detta är remarketing

Remarketing handlar om att visa annonser för de som har besökt din hemsida. Ofta väljer företag att bara visa annonser för de som inte redan har genomfört köp. Med den här metoden kan du återkoppla till de här potentiella kunderna och locka tillbaka dem tillbaka med annonser på andra populära webbsidor. Rent praktiskt går det till så att besökaren får en cookie med en spårningstagg på sin dator vid besök på din webbsida. Varje enskild sida på din hemsida spåras separat. När besökaren går in på andra webbsidor kommer annonser från dig synas. Precis som i andra former av digital annonsering budar du med andra annonsörer om synlighet.

Våra tips för bättre remarketing

Nyckeln till framgångsrika kampanjer med remarketing är att se till att kunden uppfattar annonseringen som värdefull och hjälpsam. Det ska kännas som en vänlig påminnelse, inte som påstridigt tjat. Med erfarenhet i ryggen kan vi på Be Better Online klara av den utmaningen. Här är några tips.

  • Våga vara kreativ. Du vill väcka minnet av det senaste besöket på din hemsida och berätta din egen historia, så våga ta ut svängarna. Det gör det lättare att väcka intresse och locka till klick och köp. Du kan testa olika designer av ordval, design och call-to-action genom A/B-tester.
  • Spamma inte mottagaren. Inom remarketing pratas det ofta om frekvenstak, det vill säga maxgränsen för hur många gånger annonseringen ska visas för enskilda mottagare. Syns du plötsligt överallt kan mottagaren nästan känna sig förföljd. Vi hjälper dig att hitta en god balans.
  • Hitta rätt timing. Hos olika företag och branscher ser köpresan olika ut; det går snabbare att boka frisörtid än att köpa hus. Därför är finns det inga enkla svar på när det passar bäst att visa remarketing. Att hitta rätt tidpunkt utifrån dina potentiella kunder ger dig bättre utfall. En metod att använda är A/B-tester.
  • Våga satsa. Remarketing kräver tillsyn och blir riktigt effektivt först när kampanjen har varit igång ett tag. Med oss vid din sida slipper du stora delar av det tunga arbetet.

Vill du få hjälp från oss att formulera mål, utforma din kampanj och följa upp med riklig mätning och analys? Hör av dig till oss så diskuterar vi ett samarbete kring den här utmanande annonsformen med möjlighet till hög utdelning!

Vill du veta mer? Tveka inte på att höra av dig!







    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.


    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.








      This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.